Coca-Cola zavádí nová víčka, která nejdou odtrhnout. „Hrozný nesmysl,“ bouří se zákazníci

Lahve nápojů Coca-Cola Zero s neoddělitelnými víčky Coca-Cola Europacific Partners

Coca-Cola již v několika evropských zemích spotřebitelům názorně ukazuje, jak bude vypadat budoucnost pití z PET lahví. Reaguje tak na nařízení Evropské unie, podle které jsou „nezahoditelná“ víčka jedním z dalších způsobů, jak přispět k ochraně životního prostředí a snížit míru odpadu v přírodě. Zákazníci ovšem v praxi naráží na řadu překážek. A nebojí se o ně podělit na sociálních sítích. Jak se z lahví s novým typem víček pije? A kdy podobný osud potká i zbývající výrobce, včetně těch českých?

Přečtěte si také

Nakupujte chytře: Seznam 10 zbytečně drahých potravin, na kterých můžete ušetřit

Lahev a víčko navždy spolu

Směrnice Evropské unie, která se snaží regulovat výrobu a recyklaci plastů, se u nás dostala do popředí zájmu především letos, kdy s konečnou platností zakázala výrobu a prodej jednorázových plastových brček, příborů, nádobí a dalších.

Moc se ale nemluvilo o tom, že součástí této směrnice je i nařízení, které má navždy spojit lahve a jejich plastové vršky. Do takových typů lahví s odklápěcím víčkem se u nás stáčí zatím pouze některé minerální vody, případně dětské či sportovní nápoje. Novinka se ovšem dotkne i víček šroubovacích. A někteří velcí výrobci již začali.

Evropská směrnice o jednorázových plastech

  • Neoddělitelná víčka od PET lahví by měla být povinností v celé Evropské unii od roku 2024. Nařízení používat pevný kryt se vztahuje na všechny lahve do objemu tří litrů.
  • Týká se to tedy nejen nápojů, ale také například olejůoctů nebo kartonových obalů s plastovými víčky.
  • Směrnice vychází ze studií, které dlouhodobě monitorují množství pohozeného odpadu v přírodě. Samostatná víčka jsou nejčastěji nalezeným druhem plastu na evropských plážích.
  • Jejich pevným připojením k lahvi si Evropská unie slibuje větší a snazší recyklaci kompletních PET lahví a snížení množství volně odhozených plastů.
Coca-Cola Zero, Coca-Cola Light, Fanta a Sprite v lahvích s neoddělitelným víčkem Coca-Cola Germany

Coca-Cola si nová víčka pochvaluje, zákazníci nikoliv

Jedním z prvních velkých výrobců, kteří se do plnění evropské směrnice pustili s předstihem, je gigantický koncern Coca-Cola. Neoddělitelné vršky začal testovat nejprve loni ve Španělsku a nyní se stávají samozřejmostí i v Německu a Velké Británii. Šroubovací víčko, které po otevření zůstane pevně připojené k lahvi, již najdete na nápojích Coca-Cola, Fanta, Sprite i FuzeTea.

„Tato malá, ale významná změna pomáhá zajistit, že uzávěry zůstanou při recyklaci připevněny k lahvi a nebudou odhozeny jako odpad,“ uvedl Stephen Moorhouse, viceprezident a generální manažer Coca-Cola Europacific Partners ve Velké Británii.

Pohlídejte si akce na Coca-Colu

Společnost současně své zákazníky ubezpečuje, že zážitek z vychutnávání si oblíbených nápojů zůstává stejný. „Jsme si vědomi toho, že může být nepříjemné, když se mění zavedené principy. Musíme se ale posouvat dál a dívat se do budoucna, směrem k potenciálnímu zlepšení,“ zdůvodňuje Coca-Cola své rozhodnutí a ve svých reklamních materiálech uvádí: „Jednoduše odšroubujte uzávěr, odklopte víčko a užívejte si svůj oblíbený nápoj.“

Němečtí zákazníci jsou ovšem jiného názoru a o své zkušenosti se nebojí podělit v komentářích pod příspěvky společnosti na sociální síti Instagram (@CocaCola_De).

Muž pije nápoj Coca-Cola Zero z lahve s neoddělitelným víčkem @CocaCola_GB / Twitter

Poškrábaný obličej i polité tašky

Nejčastěji zmiňují to, že nové uzávěry nedrží na svém místě, takže při nalévání nápoje sklouznou vždy do proudu tekutiny, která přirozeně skončí kdekoliv jinde než ve sklenici, případně že při pití zavazí v obličeji a nepříjemně škrábou v okolí úst.

„Tak strašně nesnáším tahle zatracená víčka,“ naspal jeden uživatel s tím, že nechápe, co lidé dělají s otevřenými lahvemi, od kterých zahazují vršky, kvůli nimž toto nařízení vzniklo. „Můžete prosím natočit video vysvětlující, jak pít s vrškem na lahvi, aniž byste vypadali, jako by vás poškrábal vlkodlak?“ přidala se další uživatelka.

Coca-Cola na nelítostné komentáře reagovala například tím, že je možné víčko po odšroubování otočit (překroutit) směrem dolů a tím jeho polohu zafixovat. I na to mají fanoušci reakci – po častější manipulaci se prý uzávěry křiví a v důsledku toho pak dostatečně netěsní.

„Bohužel, lahve se dají jen těžko zase zpátky zavřít. Víčka vždy odstřihávám, protože při pití zavazí v obličeji a navíc se ihned zkřiví. Už několikrát se mi stalo, že mi pití vyteklo do tašky, protože vršek byl pokřivený a v některých místech těsně nedoléhal,“ postěžoval si na novinku jeden z uživatelů sociální sítě.

Výrobní linka s PET lahvemi Boris Medvedev / Shutterstock.com

Výrobce čekají velké změny a investice

Výrobci tak mají ještě pár let na to, aby technologii nevyhnutelných pevných víček vychytali. Již nyní existuje v zahraničí celá řada firem, které se na nové obaly specializují. Pozadu nezůstává například ani švédsko-švýcarská nadnárodní společnost Tetra Pak, která již vyvíjí neoddělitelná víčka pro své kartony.

Jak budou povinné opatření řešit čeští výrobci, zatím není jasné, jedním z největších problémů ovšem budou nutné investice do nových výrobních technologií. Jak například za Kofolu již před třemi lety v souvislosti s tehdejším oznámením o chystané směrnici potvrdila Jaroslava Musilová pro server iDnes.cz: „Znamenalo by to zvýšení množství materiálu a upravení zavíračky na všech našich linkách.“