Samoobslužné pokladny vznikly jako příležitost, jak zmírnit vytíženost personálu a umožnit obchodům regulovat jejich kapacity. Zaměstnanci jsou pro prodejny mnohdy největším výdajem a jakékoliv samoobslužné úseky se mohou zdát jako nejlepší řešení pro úsporu. Namísto úspor se ale mnoho obchodů setkalo se zvýšeným počtem krádeží. Dochází k nim jak v českých obchodech, tak i v zahraničí a zoufalí obchodníci tento problém nechtějí nechat bez odezvy.
Když zboží fyzicky markuje zaměstnanec, obvykle dává pozor na to, co mu projde pod rukama. To se ovšem neděje v případě samoobslužných pokladen.
K tomuto problému se připojují i běžné krádeže, které jsou kvůli samoobslužným pokladnám často snadnější, protože si jen málokdo všimne zboží schovaného pod kabátem. Zdá se, že se při zavádění samoobslužných pokladen až příliš spoléhalo na poctivost zákazníků a nebrala se v úvahu možná rizika. A vzhledem k současné krizi množství krádeží roste.
Riziko potvrzuje i studie Leicesterské univerzity, která uvádí, že obchody mohou se zavedením samoobslužných pokladen počítat se zvýšením krádeží až o 75 %. „Běžní nakupující se mohou osmělit díky výmluvám, které jim samoobslužné pokladny poskytují,“ tvrdí Adrian Beck, profesor kriminologie na univerzitě v Leicesteru.
Jak se s krádežemi vypořádat? U samoobslužných pokladen by například mohla stát ostraha, ale to by nevyřešilo problém s redukcí personálu. Jako mnohem snadnější řešení se nabízí obličejové kamery, které budou zaznamenávat každého zákazníka i to, co zrovna dělá. Otázkou je, jestli to zloděje doopravdy odradí a jestli bude personál schopen přistihnout pachatele při činu.
Kromě klasických kamer a dohledu volí některé obchody i modernější řešení:
Většina obchodů se nicméně chce vyhnout blikajícím a pípající sirénám, které by pouze demotivovaly zákazníky pokladny používat. Pro leckoho se stále jedná o novinku a ne každý vše zvládá napoprvé bez potíží.
V berounské prodejně zavádí COOP několik zásadních novinek. Tou nejvýznamnější bude nasazení umělé inteligence s názvem Veesion integrované společností Sensormatic Solutions, která pomůže odhalit případné nepoctivé zákazníky. Umělá inteligence bude sbírat data z kamer umístěných v obchodě a průběžně vyhodnocovat nestandardní chování zákazníků. Vice se dočtete v našem článku.
Samoobslužné pokladny mohou samozřejmě zaměstnávat i policii, která musí řešit více incidentů. Jeden z případů řešila například před dvěma lety ve Zlíně, v supermarketu na sídlišti Jižní Svahy. Pachatel tam u pokladny namarkoval jen některé zboží, zbytek držel v ruce a chtěl ho získat bez zaplacení.
Podobných případů přitom může přibývat, samoobslužné pokladny totiž nezavádí jen hypermarkety, ale i supermarkety a známé diskonty, jako je Penny Market nebo Lidl. Objevují se i v prodejnách, které se nezaměřují jen na potraviny – přišel s nimi například Rossmann nebo Hornbach. A rozšiřují se i pobočky, které již spoléhají pouze na tuto technologii.
Jelikož potřebují obchody snižovat náklady, budeme se s pokladnami bez obsluhy setkávat stále častěji. Ačkoliv trendem v Evropě je upouštět od nich, v Česku přibývají rychlým tempem. Každý řetězec by si měl ovšem uvědomit možná rizika a zvážit, jestli půjde ve finále skutečně o úsporu, anebo jestli není lepší volbou mít u pokladny zaměstnance. Na zvážení také je, že spíše starší lidé volí pokladnu s obsluhou, kdežto mladší generace preferuje vyloženě ty samoobslužné.