Úklid bez asistence lidí, přesně o to se už nyní starají první čtyři roboti v hypermarketech Albert v Praze a blízkém okolí. Další postupně vyjedou do uliček s potravinami do listopadu. Uklízet budou jak v noci, tak za běžného provozu a přítomnosti zákazníků. Roboti byly vybráni tak, aby splnili všechny nároky nejen na čistění, ale zejména také na bezpečnost. Nejen Albert ale používá ve svých obchodech technické vymoženosti.
Albert dbá na čistotu ve svých prodejnách, proto už v průběhu loňského roku testoval několik úklidových robotů. Zkoušel je postupně v různých prostředích a vyhodnocoval jejich efektivitu. Teď postupně míří autonomní roboti do čtyř desítek hypermarketů, tedy větších obchodů. První robot vyjel na prodejní plochu už ve druhé polovině června.
„Nasadili jsme ho dřív než ostatní, abychom si na něm mohli ověřit všechny potřebné kroky, které uplatníme při zavádění. Další tři ho už následovali a uklízejí na prodejnách v Praze a blízkém okolí,“ vysvětluje Pavel Klemera, manažer podpory provozu v Albertu.
Robot uklízí efektivně a kvalitně. „Robot se přesně naprogramuje a plní svůj úkol. Nevynechá žádný prostor a každý den vykonává činnost naprosto stejně,“ popisuje výhody Pavel Klemera.
Vyjetí robota předchází naskenování prodejny a uložení její mapy, podle které následně pracuje. Každým úklidem se zároveň zdokonaluje. Překážkám, včetně lidí, se umí robot bezpečně vyhnout. V případě, že potřebuje asistenci, zašle hlášku na e-mail nebo telefon odpovědnému pracovníkovi. Nabízí také možnost odloženého startu nebo je možné ho nastavit tak, aby uklidil jen určitou část prodejny. Výhodou tohoto typu robotů je, že je možné ho v případě potřeby přepnout do manuálního režimu a uklízet běžným způsobem.
Kupte se slevou Robotická sekačka Riwall RRM 1000.
Obchodní řetězce postupně zavádí další moderní technologie, které jim usnadňují fungování. Jedním z příkladů jsou například samoobslužné prodejny. Prodejny, které fungují v režimu 24/7 i bez pokladních se pomalu začínají objevovat i u nás v Česku. Průkopníkem v samoobslužných prodejnách byl překvapivě COOP. Češi už si taky pomalu zvykají na vlastní skenování nákupu. Využít to lze například v obchodech Kaufland, Tesco nebo Globus.
V Německu dokonce zavedli na jaře místo supermarketu kontejner, ve kterém můžete nakupovat 24 hodin denně. Inspirací bylo to, že z malých německých vesnic postupně mizí kamenné prodejny s potravinami. Zásobování a údržbu bezobslužného boxu zajišťují vždy nejbližší provozovatelé. Tím chtějí zabránit tomu, aby obchody s kontejnery byly vyprodané a zanedbané. Právě tak tomu je v mini bezobslužných obchodech v Číně, kde tento typ obchodu existuje už dlouhou dobu, ale kvůli špatné údržbě není u místních lidí populární.
Společnost H&M zase testuje ve svých prodejnách chytrá zrcadla. Zákazníkovi poradí ohledně stylu, umožní rychleji zaplatit a také nabízí vylepšené možnosti doručení nebo vrácení oblečení. IKEA dokonce zavádí chatbota a možnost komunikace prostřednictvím webkamery.