Udržitelnost a konec plýtvání potravinami jsou hlavními cíli většiny potravinových řetězců. Jedním z nich je i supermarket Albert, jenž nyní testuje nový druh sladkého pečiva dle vlastní receptury, která zahrnuje neprodané banány. Prodej potravinových přebytků je hlavním cílem též v hypermarketu Lidl, který již přes rok nabízí na svých prodejnách bedýnky plné nezávadného ovoce a zeleniny za 25 korun.
Karamelová barva, naříznutá kůrka a atypický tvar připomínající banánový list. Tak vypadá nový druh sladkého pečiva, který nyní v hypermarketu v pražských Nových Butovicích testuje řetězec Albert. Jednou ze surovin pro jeho výrobu jsou neprodané banány, kterým chce dát tímto způsobem hypermarket druhou šanci.
Udržitelnost a snížení plýtvání jsou nyní pro řetězec velkým tématem. „Proto jsme se rozhodli vytvořit vlastní recepturu pro pečivo s využitím neprodaných banánů, které mají ideální cukernatost pro pečení,“ uvedl k novince Václav Bozděch, manažer vlastní produkce pečiva.
Základ chlebíčku tvoří špaldová mouka, která byla dle Bozděcha vybrána pro své výživové hodnoty a oblibu mezi zákazníky. Banány byly jasnou volbou pro své snadné využití při pečení.
„V rámci vývoje jsme zkoušeli různé kombinace surovin, poměrů a chutí. Jako nejlepší nám vyšlo spojení speciální špaldové mouky, banánů a klikvy – brusinek,“ dodává k receptuře Bozděch. Řetězec nakonec počítá s rozšířením výroby z Nových Butovic i do dalších poboček.
Kupte se slevou Špaldová mouka Bonavita.
Albert není jediným obchodním řetězcem, který bojuje proti plýtvání. Svou cestu, jak omezit vyhazování zbylých, ale nezávadných potravin, našel i supermarket Lidl. Ten na svých prodejnách nabízí bedýnky s mixem ovoce a zeleniny, které již nesplňují požadavky jakosti pro běžný prodej. Bedýnky jsou k dispozici u pokladen a jedna vás vyjde pouze na 25 Kč.
„Do bedýnek se doplňuje ovoce a zelenina různého druhu v nepoškozeném stavu a kvalitativně v pořádku. Zákazník si tak může být jistý, že zakoupí jen kvalitní kusy,“ uvádí k tématu Tomáš Myler, tiskový mluvčí Lidlu.
Některé supermarkety spustily v posledních letech v rámci omezení plýtvání také kampaně proti vybíravosti zákazníků v obchodech. Křivé, zakroucené a jinak na první pohled ošklivé kousky ovoce a zeleniny nabízí na pultech svých obchodů pod značkou Perfectly Imperfect (Dokonale Nedokonalé) hypermarket Tesco.
Značka zahrnuje výběr jablek, mrkve, řepy, brambor, paprik a okurek, které mají možná nedokonalý tvar, ale chuť mají stejně dokonalou jako jejich perfektně tvarované protějšky. Stejné produkty nabízí i online supermarket Rohlík pod názvem „Ošklivky“.
Hypermarket Tesco zároveň vyvinul aplikaci FoodCloud, která neziskovým organizacím a potravinovým bankám poskytuje informace, s kterými potravinami z řetězce mohou počítat. Hypermarketu se už dříve podařilo zredukovat potravinový odpad o 71 %, jak uvedla generální ředitelka Tesco Stores Katarína Navrátilová.
„Je to aplikace, která umožní navázání kontaktu mezi neziskovou organizací a obchodní jednotkou v její blízkosti.“ Navrátilová uvedla, že neziskové organizace si tak lépe naplánují, kolik jakých potravin přijde a komu je darují.
Není tomu tak dávno, kdy bylo v každém supermarketu zdarma k dispozici ohromné množství mikrotenových sáčků. Ročně se takových sáčků vydalo na stovky milionů kusů, což rozhodně není zanedbatelné množství. Právě proto se obchodní řetězce začaly zabývat nahrazováním jednorázových sáčků jejich znovupoužitelnými variantami.
Zákazníci si je mohou za pár korun koupit například v Lidlu, Penny, Kauflandu nebo Bille a používat je na ovoce a zeleninu stále dokola. V některých řetězcích seženete i klasickou síťovku, jejíž sláva sahá až do první poloviny minulého století.