Zpoždění nebo zrušení letu? Jaká jsou vaše práva

Vzteklá žena na letišti wavebreakmedia / Shutterstock.com

Ani dokonalé naplánování letní dovolené neznamená, že se nevyskytnou komplikace a první potíže můžete očekávat již při samotném odletu. Pokud létáte častěji, už jste se pravděpodobně setkali se zpožděním nebo zrušením letu. Možná, že máte jiný problém, třeba poškození zavazadel. Obzvláště o letních prázdninách jsou tyto problémy častější a může za ně také nedostatek personálu, který byl ovlivněn covidem.

Přečtěte si také

Lidl likviduje sklady: Plánuje obří výprodej na pražském výstavišti, kde bude platit speciální pravidlo pro vstup

Kdy se můžete dočkat odškodnění?

Když se vám zpozdí letadlo, automaticky to neznamená, že by vám měly aerolinky platit astronomické odškodnění. Vždy záleží na důvodu, proč k problému došlo.

Pokud je na vině špatné počasí, nedostatek personálu, stávka nebo jiná komplikace, kterou nemůže dopravce ovlivnit, na náhradu škody zapomeňte. Pokud je však prokazatelně vina na straně dopravce, může mít cestující nárok na odškodnění ve výši 250 až 600 eur. Konkrétní výše se odvíjí od vzdálenosti letu.

„Pokud je let významně zpožděn nebo zrušen, mají lidé odlétajících z letišť v EU právo si vybrat, zda budou pokračovat v cestě, tedy počkají na náhradní nebo zpožděný spoj, nebo odstoupí od smlouvy a nechají si vrátit peníze. Pokud počkají, má operující dopravce povinnost se o ně postarat, tedy nabídnout jim bezplatně občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu nezbytně nutnou,“ říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra Česko (ESC).

Smutný muž na letišti David Prado Perucha / Shutterstock.com

Dopravce vám nechce zaplatit škodu za zrušený let?

Dopravce vám odmítá uznat náhradu škody? Nenechte se odbýt. Málokdo ví, jak by měl postupovat, pokud chce nějakého odškodnění dosáhnout. Spory s leteckými dopravci z jiných zemí EU vám pomůže bezplatně vyřešit ESC. Pokud cestuje skupina lidí, může být odškodné i ve výši desítek nebo stovek tisíc korun.

Letíte si užívat k moři?

Jak řešit problémy se zavazadly

Problémy se zavazadly také nejsou výjimkou a je vhodné je neprodleně řešit. Možná už máte kufry plné nového oblečení na dovolenou, hygienických potřeb a dalších věcí. Pokud o ně přijdete, může se jednat o nemalou ztrátu.

Problém je, že k proplacení ztracených věcí je třeba mít k dispozici účtenky, aby mohlo dojít k uhrazení škody. Pokud jste měli kufr plný značkového oblečení za desítky tisíc korun, ale nemůžete to prokázat, může to být problém. Poškozeno může být i samotné zavazadlo – a pořízení nových kufrů a tašek se může značně prodražit. Náhrada za zavazadla přitom může být až do částky 35 tisíc korun.

Opuštěné kufry na letišti ImYanis / Shutterstock.com

„V případě poškozených, zpožděných a ztracených zavazadel je vhodné nechat si přímo na letišti vystavit potvrzení a náhradu případné skutečně vzniklé škody pak ve lhůtě 7 dnů písemně požadovat u dopravce operujícího daný let,“ podotýká Ondřej Tichota z ESC.

ESC může být pomocnou rukou i pro vás a zajistit vám odškodnění, na které máte nárok. Většina sporů dopadne pro poškozeného úspěchem. V roce 2021 byla úspěšnost při mimosoudním řešení sporů Čechů se zahraničními obchodníky 72 %.