Britský start-up When in Rome chce kompletně změnit způsob balení vína. Testuje tedy prodej v papírových lahvích, které oproti skleněným snižují uhlíkovou stopu o více než 80 %. Bude takové balení brzy i na českém trhu? A najde si své zákazníky?
Až 40 % emisí tvoří při výrobě vína obaly, tedy zejména skleněné lahve. V případě opakovaného použití by mohly být více ekologické, k tomu však většinou nedochází.
Tento problém se rozhodli vyřešit ve start-upu When in Rome, který do Velké Británie dováží řemeslná italská vína. „Naším posláním je vymýtit skleněné lahve z vinařského průmyslu,“ prohlašuje CEO firmy Rob Malin. Jejich papírové obaly mají obsah 2,25 litru a s výjimkou víčka jsou 100% recyklovatelné.
Kupte se slevou Víno Rulandské šedé Vinselekt Michlovský - pozdní sběr.
Spousta z nás si pravidelně objednává víno až domů – a právě pro tyto účely je bag-in box ideální. Vejde se do něj větší množství nápoje než do skleněné lahve (3 až 20 litrů) a při převozu nehrozí rozbití. Kromě toho zůstává víno ve vakuu, a tak neztrácí chuť, vůni a kvalitu, pokud ho hned po otevření nevypijeme.
Nevýhodou je, že nevidíte dovnitř, a tak můžete mít problém vybrat vína podle odstínu. To zákazníkům vadí zejména u vína růžového, to proto z prodejů značky When in Rome tvoří pouze 5 %.
V České republice zatím převládá víno ve skleněných lahvích, a to v kamenných prodejnách i supermarketech. Zájem o stáčené víno ve vinotékách spíše klesá, protože v posledních letech podražilo o více než deset korun za litr. E-shopy ale nabízejí také různá alternativní balení, například plechovky nebo právě bag-in boxy, které se cenově vyplatí při větších nákupech.
Pokud si však máme připlatit, zajímá nás design lahve, podoba etikety i příběh značky. „Myslíme si, že vizuální podoba vín by měla být v souladu s aktuálními trendy. Je potřeba, aby byla moderní a barevně výrazná. Musí na první pohled odlišit vína od ostatních,“ potvrzuje Daniel Smola z Vinařství LAHOFER.
Johnnie Walker se v červenci roku 2020 chlubil, že se snaží posunout věci na další úroveň: Jeho mateřská společnost, značka Diageo, oznámila plány na vydání slavné skotské whisky v podobě, která je označována jako „vůbec první 100% bezplastová papírová láhev na lihoviny na světě, vyrobená výhradně ze dřeva z udržitelných zdrojů."
Společnost Heinz zase oznámila, že se spojila s firmou Pulpex – společností udržitelných obalů podporovanou značkou Diageo, která také vytvořila papírovou láhev whisky od Johnnieho Walkera – za účelem vývoje obnovitelné a recyklovatelné lahve na kečup vyrobené ze 100 % z udržitelných zdrojů dřevěné buničiny. Heinz dodává, že jsou „první značkou omáček, která testuje potenciál udržitelného balení papírových lahví Pulpex“.