V sobotu 23. dubna se uskutečnilo jarní kolo národní Sbírky potravin. V necelých 1 200 zapojených prodejnách se podařilo vybrat přes tři sta tun potravin a drogistického zboží. Akce opět potvrdila, že patří k jedné z největších charitativních sbírek v Česku, a že zákazníkům není lhostejný osud lidí v nouzi.
Z celkového množství 325 tun zboží tvořily 292 tun trvanlivé potraviny, ze kterých lze připravit až 584 000 porcí jídla. Ty spolu s 33 tunami základní drogerie a hygienických potřeb ihned po skončení sbírky putovaly do jednotlivých skladů potravinových bank, odkud se dále skrze charitativní organizace přerozdělují mezi potřebné.
Pomoc je zaměřena zejména na seniory, rodiče samoživitele, pěstounské rodiny, děti z dětských domovů, hendikepované občany či lidi bez domova.
Podle organizátorů akce v poslední době počet lidí v nouzi závislých na potravinových bankách výrazně narůstá. Jak přiblížila Veronika Láchová, ředitelka České federace potravinových bank: „Důvodem je nejen dva roky trvající koronavirová krize, která připravila mnoho Čechů dlouhodobě o výdělek, ale rovněž zdražování promítající se do všech potřeb obyvatel. Lidí, kteří přicházejí pro potravinovou pomoc, je bohužel stále více.“
Na rostoucí potřebě pomoci má dle ní svůj vliv i válka na Ukrajině a s ní spojená uprchlická krize. Láchová proto poděkovala všem dárcům, jimž není lhostejný osud lidí ohrožených chudobou nebo sociálním vyloučením.
Do jarního kola sbírky se zapojilo 1 194 prodejen, což bylo zhruba o 400 více než touto dobou v loňském roce. Konkrétně se jednalo o prodejny řetězců Albert, Billa, COOP, Globus, Kaufland, Lidl, makro, Penny Market, Tesco a sítě drogerií ROSSMANN.
Pomáhat bylo možné také online prostřednictvím internetových supermarketů Košík.cz, Rohlík.cz a iTesco. Zde sbírka probíhala po více dní, a to až do 1. května. Ke konečným výsledkům z kamenných prodejen se proto v nejbližší době přidají také čísla z online pomoci.
Kupte se slevou Paštiky Hamé.
Vděk za lidskou solidaritu vyjádřili nejen zástupci Sbírky potravin, ale také zapojené řetězce. Velká část z nich již zveřejnila své dílčí výsledky. Například v prodejnách Albert se podařilo vybrat 45 tun zboží. Podle zástupců společnosti pocházelo nejvíce darovaných produktů z prodejny v nákupním centru ve Štěrboholech.
„Rádi bychom poděkovali všem zákazníkům za účast na potravinové sbírce a také za to, že jim pomoc potřebným není lhostejná. Velký dík patří také našim zaměstnancům, potravinovým bankám, dobrovolníkům a dalším partnerům sbírky,“ sdělil Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
I hypermarket Globus zná své konečné číslo. Zákazníci v jeho prodejnách za jeden den darovali 16 tun trvanlivých potravin a drogerie. Pomáhala jim v tom aplikace i slevy, které si pro ně při této příležitosti řetězec připravil.
„Letos je to již desátý rok, co jsme se do potravinové sbírky zapojili. A chtěli bychom vyjádřit velké poděkování našim zákazníkům, že opět přišli, nakoupili a pomohli lidem, co to potřebují. Snažíme se zákazníkům darování usnadnit slevami, doporučením vhodného zboží v mobilní aplikaci i srozumitelným značením zboží v regálech. Tím vším se zákazníci řídili nejčastěji. Ale nadto věnovali i spoustu zboží pro potěšení dětí,“ řekla Aneta Turnovská, tisková mluvčí hypermarketů Globus.
Kupte se slevou Vlhčené ubrousky dětské Pampers.
Kaufland se do sobotní sbírky zapojil se všemi svými 139 prodejnami, ve kterých lidé darovali celkem 80 tun drogerie a potravin, tedy v přepočtu 159 059 porcí jídla. Z drogerie se podle informací řetězce ve sběrných koších nejčastěji objevovaly dětské pleny, dětská kosmetika a vlhčené ubrousky, ale také sprchové gely a další základní hygienické potřeby.
Nejštědřejší byli podle tiskové zprávy Kauflandu zákazníci v prodejnách v Praze na Vypichu, v modřanské prodejně, ale také v Českých Budějovicích. Tisková mluvčí Renata Maierl také poděkovala všem, kteří se do sbírky zapojili. „Uvědomujeme si, že mnoho lidí se nyní nachází v obtížné situaci, a o to více si vážíme každé pomoci. Mnohokrát děkujeme všem, kteří se na sbírce podíleli a tak velkým množstvím potravin a drogerie podpořili lidi v nouzi."
Lidl poděkoval štědrým zákazníkům na své facebookové stránce. Zboží bylo v sobotu možné darovat ve všech jeho prodejnách a celkově se podařilo vybrat 105 tun potravin a drogerie, což mezi jednotlivými řetězci představuje jednu z nejvyšších hodnot.
Již tradičně probíhala sbírka také ve velkoobchodních prodejnách makro, kde dokonce trvala celý víkend. Během dvoudenní akce pomohli zákazníci 23. a 24. dubna více než 11 tunami zboží. „Celonárodní sbírku jsme v našich prodejnách dobrovolně prodloužili už několikrát. Letošní jarní pomoc tak nebyla výjimkou. Na dobrou věc se díky tomu vybere více potravin a drogerie. Konkrétně v neděli naši zákazníci darovali do sbírky více než 4 tuny produktů,“ popsala Romana Nýdrle, manažerka komunikace makro.
Nejštědřejší byli podle ní zákazníci v makro Brno, kde se během obou dnů vybralo přes 2 150 kg potravin a drogerie. Z celkového pohledu patřily mezi nejčastěji darované produkty trvanlivé potraviny – od konzerv přes těstoviny, rýži, luštěniny až po dětskou výživu. Nechyběla ovšem ani tolik potřebná základní drogerie.