Na 13 % stoupl v letech 2019 a 2021 v České republice počet flexiteriánů, lidí, kteří si vědomě vybírají bezmasé alternativy běžných produktů. Zájem zákazníků potvrdily i obchodní řetězce, které v reakci na poptávku rozšiřují nabídku rostlinných alternativ. Ceny těchto výrobků se snaží držet na stejné úrovni jako jejich masové předlohy, často pak na úkor marže. Obchody se zároveň snaží vzdělávat zákazníky v oblasti zdravého životního stylu.
Nabídka rostlinných alternativ na českém trhu za poslední dva roky výrazně stoupla. Je to způsobeno tím, že u nás v letech 2019 až 2021 stoupl počet tzv. flexiteriánů, lidí, kteří vědomě omezují konzumaci živočišných produktů, ze 4 na 13 %. O bezmasé produkty si navíc obohacují jídelníček i lidé, kteří dříve jedli pouze maso. Dle odhadů obchodních řetězců se proto prodeje rostlinných alternativ masa za 20 až 30 let mnohonásobně zvýší.
„Zájem zákazníků je čím dál větší, a proto budeme nabídku tohoto sortimentu rozšiřovat. Snažíme se klimaticky neutrální produkty zařazovat i v rámci nonfood sortimentu, například je tak v plánu u značek Cien Nature nebo W5 Nature,“ uvedl pro Mediaguru vedoucí firemní komunikace Lidl Tomáš Myler.
Rozšiřování nabídky vege výrobků pod svou značkou Nature Promise chystá i Albert. „Podporujeme prodej jak vlastních značek, tak brandových výrobků a například v aplikaci Albert dáváme extra body za jejich nákup. Máme také bio týdny a eko týdny,“ uvedla manažerka kvality firmy Albert Anna Malenová. Klíčová je podle ní edukace zákazníků, kteří se zdráhají tyto náhražky vyzkoušet. Albert proto plánuje přidat do nabídky též hotová vegetariánská jídla, hamburgery, párky a další uzeniny.
Kupte se slevou Vegetariánské placičky se zeleninou bio Veggie Albert.
Podle průzkumů, které si obchodní řetězce pravidelně platí, je až 50 % zákazníků při nákupu motivováno úsporou peněz. Aby zákazníci rostlinné varianty vyzkoušeli, je třeba je nabízet za rozumnou cenu. „Proto je naším závazkem, že rostlinná varianta by neměla být dražší než masová, aby to lid neodradilo,“ uvedla Barbora Geršlová z IKEA. Podle ní je udržení ceny mnohdy na úkor marže. Stejně to vidí i zástupci firem Albert, Tesco nebo Lidl. „Určitě to marži zasáhne, ale je to o tom, jak bude zákazník edukován a co mu nabídnete,“ potvrdil tento trend Tomáš Myler z Lidlu.
Bezmasou stravu nabízí ve svých prodejnách i řetězec Tesco. Na pultech jejich obchodů najdete na 250 výrobků, novinkou je nyní značka Calory Controlled. Firma nově navázala spolupráci s organizací ProVeg International, jejímž cílem je informovat zákazníky o nejnovějších trendech spojených se zdravějším životním stylem. Tesco chce své zákazníky vzdělávat, aby se stravovali zdravěji a udržitelněji a začíná u svých zaměstnanců, kteří se zapojí do výzvy s názvem Veggie Challenge.
Kupte se slevou Vegetariánský hamburger Sensational Veggie Garden Gourmet.
Společnost zároveň uvedla, že do roku 2025 chce zvýšit nabídku rostlinných variant až o 300 %. „Způsob, jakým se stravujeme, má obrovský dopad nejen na nás, ale i na naši planetu. Vnímáme, že i mezi našimi zákazníky jsou výrobky rostlinného původu čím dál více oblíbené. Jsme proto rádi, že naši nabídku těchto potravin nejen postupně rozšiřujeme, ale zároveň se podílíme na šíření osvěty o jejich přínosech,“ uvedla generální ředitelka Tesco pro Českou republiku Katarína Navrátilová.
Už loni představil nábytkový řetězec IKEA ve svých restauracích bezmasou alternativu svých oblíbených kuliček. Reagoval tak na klimatickou stopu, kterou po sobě zanechává chov a zpracování hovězího masa, které je v masových kuličkách obsaženo. „Proto jsme přišli s variantou kuliček bez masa, jejichž klimatická stopa je jen 4 %,“ okomentovala problematiku Barbora Geršlová, manažerka pro trvalou udržitelnost IKEA ČR. V budoucnu řetězec plánuje zavést rostlinnou obdobu hot dogů či ovesné nápoje.
Na prvním místě v anketě projektu Rostlinně, který zkoumá nabídku vegetariánských a veganských produktů v českých obchodech, se letos umístil hypermarket Globus. Obhájil tak své loňské prvenství. Poptávka po rostlinných variantách neustále stoupá a Globus si to dobře uvědomuje. V oddělení Zdravý svět na svých prodejnách nabízí produkty vegetariánské, veganské, BIO, bezlepkové, bezlaktózové, DIA produkty a produkty bez palmového oleje.
„Prvního místa v průzkumu Rostlinně si velmi ceníme, je to prestiž i důkaz toho, že zákazníkům nabízíme širokou škálu kvalitních rostlinných alternativ. Osobně největší posun vnímám v pochopení zákaznických preferencí a v zrychlení uvádění sortimentních novinek k zákazníkům. Zároveň se nám daří rozvíjet vztahy s výrobci a podílet se na vývoji nových produktů dle aktuálních zákaznických trendů,” okomentoval vítězství manažer sekce Zdravý svět Globusu Michal Skala.