Tesco učinilo další krok ke splnění svého závazku plné recyklovatelnosti obalů u privátních výrobků. Společnost se aktuálně zaměřila na v pořadí už třetí kategorii ze svého sortimentu, a to ovoce a zeleninu. K jakým změnám u produktů došlo a jak jsou na tom s omezováním plastů u potravin další řetězce?
Pro společnost Tesco je využívání cirkulární ekonomiky klíčovým tématem. Do roku 2025 chce, aby bylo možné recyklovat všechny obaly výrobků privátních značek. Tuto snahu podpořil řetězec například i loni v srpnu, kdy Tesco začalo nabízet nové, odolnější a znovu využitelné tašky vyrobené z vlastního recyklovaného odpadu.
Nyní se prodejce zaměřil na ovoce a zeleninu vlastních značek – od konce března je na pultech najdete ve 100% recyklovatelných obalech. To znamená, že je po použití lze snadno vytřídit, čímž se usnadní jejich následná recyklace. Tesco současně stále navyšuje podíl volně prodávaného ovoce a zeleniny, u kterých nejsou obaly nezbytně nutné, například z důvodu zachování a prodloužení kvality a čerstvosti produktů.
Kupte se slevou Pomeranče.
Tesco aktuálně v plně recyklovatelných obalech nabízí výrobky svých privátních značek ve třech kategoriích. Kromě ovoce a zeleniny se jedná o potřeby pro domácnost a kompletní sortiment těstovin a rýže.
„Tam, kde je to možné, nahrazujeme plastové obaly materiály, jako je papír, nebo je zcela odstraňujeme. Ve vylepšování obalů našich výrobků budeme pokračovat a zákazníci mohou ještě v letošním roce očekávat nové plně recyklovatelné obaly i v dalších kategoriích,“ odhalila záměr generální ředitelka Tesco Stores v ČR Katarína Navrátilová.
Řetězec pak na svých stránkách uvádí příklady změn, které budou moci zákazníci v prodejnách v úseku ovoce a zeleniny zaznamenat, a současně potvrzuje, že se úpravy obalů nijak nepromítnou na cenách.
Obdobnou strategii jako Tesco, tedy do roku 2025 nabízet všechny produkty svých privátních značek výhradně v obalech z recyklovatelných materiálů, zastávají i německé řetězce Kaufland a Lidl.
První zmíněný maloobchodník například jako první začal prodávat okurky bez plastové fólie, následně u některých výrobků vyměnil běžná jednorázová plastová víčka za ekologičtější pro opakované použití a od roku 2020 balí čerstvé maso z pultového prodeje do papíru.
„Díky tomu, že se maso bez kosti bude balit pouze do papírového přířezu, ročně uspoříme 14 tun plastu. Spotřeba plastových tašek se sníží na třetinu původního objemu,“ vysvětlila mluvčí společnosti Kaufland Renata Maierl.
Společnost Lidl se zase mimo jiné zaměřila na ztenčování obalových materiálů. Děje se tak napříč celým sortimentem privátních značek Lidl – od zmenšení obalů sušených plodů Alesto přes tenčí sáčky od hranolek až po snížení použitého plastu u vybraných nápojů Saguaro.
„Jako příklad můžeme uvést snížení hmotnosti PET lahví a síly obalové folie u balení 6 kusů nápojů naší privátní značky Saguaro. Tímto krokem uspoříme až 300 tun plastů (více než 10 milionů lahví) ročně,“ upřesnil jednatel společnosti Michal Farník. U těchto lahví byl také zrušen barevný potisk folie, aby se usnadnila její recyklace.
Kupte se slevou Okurka salátová - hadovka.
V duchu co nejnižší ekologické zátěže a snadné recyklace se snaží ve spolupráci s dodavateli měnit obaly potravin také řetězec Albert. Neustále rozšiřuje řadu druhů ovoce a zeleniny, které prodává volně nezabalené. Kde je obal žádoucí, upřednostňuje udržitelnější papírové varianty.
„Například u většiny rajčat jsme změnili plastovou vaničku za papírovou. V případě, že musíme použít plast, snažíme se redukovat jeho množství, obaly ztenčujeme a měníme za snáze recyklovatelný materiál," přiblížil ředitel komunikace Albertu Jiří Mareček.