H&M se vrací do zisku, přesto zavírá 240 obchodů. C&A končí s výrobou formálních oděvů

Logo H&M Canva

Zisky švédského módního řetězce Hennes & Mauritz začaly po koronavirové pandemii znovu růst. Objevil se ale další problém – válečný konflikt na Ukrajině. H&M ně něj reagovalo mezi prvními a ještě na konci února uzavřelo prodejny v Rusku, Bělorusku a na Ukrajině. Zároveň omezilo i některé online aktivity. Jak to ovlivnilo celosvětové výnosy značky a jak se jí daří u nás?

Přečtěte si také

Vánoční hit: Likér z Krówek, který rozjasní každý sváteční stůl

Problémy na dvou největších trzích

Ruský trh byl pro H&M donedávna druhý nejzajímavější, hned po tom čínském. Na obou má ale nyní potíže, které ho stály zhruba 5 % ze zisku.

V Číně totiž čelilo bojkotu kvůli Ujgurům. Tato menšina musí vykonávat nucené práce v regionu Sin-ťiang, odkud řetězec odebírá velké množství bavlny pro svoji produkci. Za první čtvrtletí tedy tržby H&M vzrostly jen o 6 % místo očekávaných 11 %.

Vývěsní štít s logem H&M Canva

Větší důraz na nové trhy a bytové doplňky

Společnost tedy chystá úsporná opatření, která zahrnují i uzavření 240 kamenných obchodů po celém světě. Konkrétní místa zatím vedení H&M neuvedlo. Otevřít přitom plánuje jen 95 nových prodejen, a to hlavně na nových trzích v Jižní Americe a východní Evropě.

U nás se H&M zatím daří, a to i díky divizi H&M Home. Tržby ve zhruba 50 obchodech i na internetu rostly v posledních měsících o 10 až 20 %.

C&A končí s výrobou formálních oděvů

Ještě hůře dopadla pandemie na německou Canda International. Tato součást C&A zaměřená na formální oděvy se po letech ztrát zavírá. Naopak online tržby společnosti C&A rostly o více než 50 %. Hlavně v segmentu ležérního oblečení si dobře vedly i kamenné prodejny, které jsou pro firmu stále stěžejní. Minimálně 400 z nich tedy letos čeká modernizace.

„O možných uzavírkách nikdy není jednoduché uvažovat. Jsme odhodláni úzce spolupracovat s našimi partnery a procházet tímto procesem společně. Vše proběhne v souladu s právními požadavky a s maximálním respektem k našim potenciálně dotčeným zaměstnancům,“ vysvětluje generální ředitelka společnosti C&A Giny Boer.