Vypij a vrať! Na jaře se v obchodech začne Kofola prodávat v zálohovaných lahvích

Řada lahví Kofoly na pásu Kofola

Společnost Kofola se dlouhodobě snaží snižovat zátěž životního prostředí a v souladu s touto myšlenkou učinila v poslední době hned několik kroků. Loni představila svůj plánovaný projekt Cirkulka, nyní se přidala také k iniciativě Zálohujme, která v Česku usiluje o zavedení zálohovaných PET lahví a plechovek. Co všechno za chystanými projekty stojí a jací další velcí výrobci u nás zálohovací systémy podporují?

Přečtěte si také

Česká pošta a DPD spojují síly: Balík z DPDčka vyzvednete nově i na poště

Se zálohovanými obaly začala Kofola u sebe

Společnost Kofola nedávno ohlásila vstup do Iniciativy pro zálohování, čímž podpořila snahu o zavedení plošného zálohového systému na PET lahve i plechovky. Společnost už delší dobu zastává ve své obalové strategii princip RRR (Reduce, Reuse, Recycle neboli omez, znovu použij, recykluj). Poté, co například uvedla na trh lahve ze 100% recyklovaného plastu (rPET), představila v loňském roce také projekt Cirkulka, v rámci něhož začne své tradiční nápoje jako je Kofola, Rajec či Vinea prodávat ve vratných skleněných lahvích a zálohovaných přepravkách.

„Cirkulka nejenže odráží naše udržitelné přemýšlení o obalech, ale vychází vstříc i poptávce spotřebitelů. Opakovaně použitelné sklo šetří přírodní zdroje a inovativní přepravka je vyrobena z recyklovaného plastu,“ přiblížil generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko Daniel Buryš.

  • Vratné lahve Kofola byl měly do obchodů přicházet během jara 2022.
Tři nové lahve - Kofola, Rajec a Vinea Kofola

Je v zálohování budoucnost?

Plošně zavedené zálohování je následně podle zástupců společnosti dalším významným krokem k efektivně využívané recyklaci, která by do uzavřeného koloběhu navrátila co nejvíce vyhozeného materiálu.

„Než jsme se rozhodli podpořit zálohování PET lahví a plechovek, hodnotili jsme různé scénáře udržitelného hospodaření s obaly. Zálohování považujeme za nejlepší řešení. Vytřídí se díky tomu více použitých obalů. A hlavně se uzavře systém hospodaření s PET lahvemi a plechovkami. Z použitého obalu se vyrobí nový,“ vysvětlil předseda představenstva Kofola ČeskoSlovensko Jannis Samaras.

Zjistěte, kde prodávají Kofolu v akci

Kupte se slevou Kofola.

Porovnat slevy

Vstup Kofoly do sdružení okomentovala mluvčí iniciativy Zálohujme.cz Andrea Brožová. „Máme radost, že sami výrobci aktivně hledají cesty, jak minimalizovat dopad svého byznysu na životní prostředí. Je skvělé, že se k Mattoni 1873, Sodovkárně Kolín nebo pivovaru Bernard přidává další významný výrobce nápojů – Kofola ČeskoSlovensko, která k cirkularitě nápojových obalů dlouhodobě směřuje,“ uvedla.

  • Kofola prohlásila, že do roku 2030 chce být uhlíkově neutrální a nechce vytvářet žádný odpad.
  • Svou společenskou odpovědnost dokazuje i tím, že chce být co nejvíce lokální. A to nejen v oblasti nápojů. Nově například spustila vlastní e-shop Kofolashop.cz, v rámci něhož nabízí „lokální merch vyrobený s láskou" – originální a udržitelnou módu s příběhem od českých a slovenských návrhářů.
Grafika iniciativy Zálohujeme - PET lahev leží v lese Zálohujeme

Iniciativa pro zálohování

Společnost Kofola ČeskoSlovensko se v rámci Iniciativy pro zálohování stala společně s Coca-Colou, Heinekenem, Plzeňským PrazdrojemMattoni klíčovým členem sdružení. A stejně jako ona, také tyto společnosti představily v souladu s udržitelnou recyklací a cirkularitou obalů řadu zajímavých projektů.

  • Iniciativa pro zálohování (web Zálohujme.cz) aktuálně sdružuje více než dvacet firem, institucí a neziskových organizací, ale také celou řadu osobností.
  • Jejím hlavním cílem je legislativní zavedení plošného systému zálohování, které by významně přispělo k omezení negativních dopadů produkce obalových materiálů na životní prostředí a současně by spotřebitele díky finanční záloze více motivovalo navracet PET lahve a plechovky do recyklačního koloběhu – jejich vracení by fungovalo stejně jako nyní skleněné lahve.
  • Odborníci odhadují, že zálohování by výrazně (až o 98 %) redukovalo množství odhozených PET lahví a plechovek v ulicích a přírodě, současně by signifikantně klesla spotřeba primární suroviny pro výrobu nových petek a hliníku.

Mattoni už zálohované plechovky prodává, Prazdroj končí s plastovými lahvemi

Například Mattoni jako první zavedla v Česku vratné plechovky (se zálohou 3 Kč) na své citronové minerálky, které prodává ve spolupráci s online supermarketem Košík.cz. S tímto prodejcem také dříve otestovala zálohování PET lahví. Loni společnost Mattoni podobně jako Kofola oznámila, že začne své minerální vody prodávat ve vratných skleněných lahvích.

Plzeňský Prazdroj zase nedávno úplně přestal stáčet svá piva do petek a současně u plechovek Pilsner Urquell zvýšil podíl recyklátu na 75 %, což je aktuálně nejvyšší certifikovaná úroveň dostupná na trhu.