Supermarkety v tuzemsku chtějí usnadnit zákazníkům nakupování. V obchodech pomůže zboží nově najít mobilní aplikace. U samoobslužných pokladem pak plánované kamery rozpoznají ovoce, zeleninu a pečivo.
Samoobslužné pokladny jsou na vzestupu už od roku 2019, kdy jich bylo v Česku nainstalováno asi 200. Jejich popularita ještě více stoupla v průběhu pandemie koronaviru, během níž se jejich počet zvýšil asi o 900.
Maloobchodní řetězec Globus má samoobslužné pokladny ve všech svých pobočkách, ty využívá při nákupu čtvrtina zákazníků. Lidé mohou tímto způsobem nakupovat také ve většině prodejen sítě Tesco a Kaufland, ve třetině poboček řetězce Albert a v 60 ze 241 prodejen Billa. Společnost Penny Market možnosti zavedení samoobslužných pokladen testuje.
Samoobslužné pokladny tak už silně pronikly do českých obchodů s potravinami. V budoucnu by se mohly rozšířit do drogérií. Už v roce 2020 německý obchodní řetězec Rossmann nainstaloval samoobslužné pokladny ve svých pobočkách v polských městech Varšava, Lublin a Bialystok.
Kupte se slevou Nákupní košík.
České pobočky některých supermarketů chystají u samoobslužných pokladen zavést kamery, které rozpoznají ovoce, zeleninu a pečivo. Toto je totiž činnost, která zákazníkům bere u samoobslužné pokladny vůbec nejvíce času.
Belgický maloobchodní řetězec Colruyt Group tuto technologii testoval už v roce 2019 s 97% úspěšností. Systém je založen na tom, že zákazník přinese zboží k pokladně, kamera jej poté rychle nasnímá a identifikuje, zákazník tuto volbu potvrdí a vyjede lístek.
Jiné plánované technologie mají u pokladny rozpoznat věk zákazníka. Cílem této kontroly je usnadnit práci zaměstnanci řetězce. Pro ně je totiž kontrolování věku při koupi alkoholu jednou z nejčastějších rutinních činností.
Časy, kdy jste se ptali obsluhy, kde najdete kartáček, jsou pryč. Ptát se jich tedy můžete samozřejmě i dál, ale nově vám na tuto otázku rychleji odpoví i mobilní aplikace. Ta vás za pomocí navigace dovede ke konkrétnímu zboží.
V aplikaci si z nákupního seznamu vyberete položky, které si chcete koupit. Mobil vás pak dovede ke správnému regálu, kde se nachází zboží, které hledáte. Na této inovaci pracují české pobočky Globusu i Kauflandu. Nizozemská varianta Albertu pracuje na vývoji obdobné aplikace už od roku 2018. Ta pracuje s užitím LED osvětlení, které vysílá kódy ve viditelném spektru, které lidské oko nezachytí, ale mobilní zařízení ano.
Španělská firma vyvinula speciální barevné čárové kódy. Ty se v roce 2021 testovaly u oblíbených barevných cereálií značky Kellogg v Británii. Záměrem aplikace je nejen pomoci nevidomým a slabozrakým lidem zboží najít, ale také se z aplikace zákazníci dozví vše o složení, alergenech a dalších důležitých informacích o daném produktu.
Barevné kódy španělské firmy se už používají ve veřejné dopravě ve Španělsku, New Yorku a londýnském letišti Heathrow Airport. Je nejspíš jen otázkou času, než takové kódy budeme potkávat i v českých obchodech.