Zákazníci, kteří dávají přednost rostlinným produktům a alternativám masa či mléčných výrobků, by měli na nákup zamířit nejlépe do Globusu nebo Albertu. V Penny toho naopak moc neseženou. Takovou informaci přineslo historicky druhé opakování průzkumu projektu Rostlinně srovnávající sedm největších obchodních řetězců v Česku z hlediska šíře rostlinného sortimentu.
Průzkum obchodních řetězců provedl projekt Rostlinně poprvé před dvěma lety a od té doby v Česku podle dat výzkumných agentur Ipsos a InsightLab vzrostl počet flexitariánů, neboli lidí, kteří vědomě omezují konzumaci živočišných produktů, ze čtyř na třináct procent. Zároveň je v české populaci až 45 procent lidí, kteří si o rostlinné alternativy živočišných produktů obohacují jídelníček.
„Z výsledků letošního hodnocení je zjevné, že řetězce nejen následují rostoucí trend rostlinných alternativ, ale taky jej sami tlačí kupředu. Jejich nabídka se za poslední dva roky nejvýrazněji rozšířila u alternativ mléka, masa a jogurtů, což není žádným překvapením vzhledem k výsledku panelu společnosti InsightLab z roku 2021. Zástupci obchodních řetězců se v něm shodli, že u nich meziročně nejvíce vzrostl právě prodej alternativ mléka a masa,“ komentuje výsledky průzkumu projektová manažerka Rostlinně Lujza Demuthová.
Podobně jako před dvěma lety obsadil první místo v průzkumu Globus, který předčil své konkurenty hned ve čtyřech z pěti zkoumaných kategorií. Společně s Tescem je jediným řetězcem, kde mohou zákazníci najít rostlinnou alternativu ryb. Jasnou převahu nad konkurencí má Globus i ve velikosti nabídky tofu, tempehu a drobného rostlinného občerstvení. Vítěz zaostává za konkurencí v jediné kategorii, a to v rostlinných hotovkách, kde ho předčil Albert.
„Ocenění 1. místo Rostlinný řetězec roku je Globusem vnímáno jako prestiž a důkaz kompetentní nabídky rostlinných alternativ pro zákazníky. Osobně největší posun vnímám v pochopení zákaznických preferencí a zrychlení uvádění sortimentních novinek k zákazníkům. Zároveň se nám daří rozvíjet vztahy s výrobci a podílet se na vývoji nových produktů dle aktuálních zákaznických trendů. Dále se nám podařilo pro zákazníky zajistit rostlinné pokrmy v každodenní nabídce restaurací a kaváren Globus, takto jsme se zapojili do sítě restaurací s označením Tady se najím rostlinně,” komentuje vítězství v anketě manažer sekce Zdravý svět Globusu Michal Skala.
Druhé místo v průzkumu obsadil již zmíněný Albert. Kromě kategorie rostlinných hotových jídel si zaslouží uznání i za sekci rostlinných mlék a jogurtů, kterou v průběhu dvou let až ztrojnásobil. Třetí místo v průzkumu obsadilo Tesco, které se může pochlubit bohatou nabídkou na rostlinné grilování a vede také v kategorii rostlinných zmrzlin.
Na další příčce se umístil Kaufland, u nějž lze ocenit nabídku rostlinných krémů na vaření a pečení a sladkého pečiva. Následuje Lidl se svou značkou Vemondo. Na chvostu žebříčku se nachází Penny, které je poslední téměř ve všech sekcích. Řetězec Billa organizátoři průzkumu zařadili na poslední místo, i když podle nich šíře nabídky poslednímu místu neodpovídá.
„Billu jsme nemohli do hodnocení zařadit, protože zástupci řetězce nám jako jediní nedodali data k velikosti potravinového sortimentu. Tím pádem jsme neměli podklady pro kvantitativní analýzu a Billa je v našem žebříčku pod čarou,“ uvádí k výsledkům průzkumu Demuthová.
Projekt Rostlinně sleduje vývoj v oblasti nabídky rostlinných pokrmů, pomáhá obchodníkům i majitelům restaurací se v oblasti zorientovat, a tak lépe naplnit měnící se požadavky zákazníků. Zároveň slouží jako pomocník pro zájemce o rostlinné stravování, ti mohou načerpat inspiraci na sociálních sítích projektu. Rostlinně opakovaně pořádá spotřebitelskou anketu o Rostlinný produkt roku, hodnocení obchodních a kavárenských řetězců z hlediska jejich rostlinné nabídky a organizuje business konferenci Plant-Powered Perspectives zaměřenou na rostlinné trendy v ČR.