Už jste někdy reklamovali zboží? Zákon o ochraně spotřebitele je tu proto, aby měl každý nakupující možnost využít své právo na reklamaci produktů, které jsou nějakým způsobem vadné. Mnoho lidí reklamuje elektroniku, nářadí nebo třeba nábytek. Napadlo by vás však reklamovat jídlo ze supermarketu?
Je důležité vědět, že i potraviny můžete reklamovat. Nemusíte tedy zoufat, že jste utratili zbytečně peníze za nepoužitelné jídlo. Existují nejen české právní předpisy, ale také směrnice a nařízení EU, které ukládají, jak s potravinami zacházet a jak je skladovat.
Důležité je umět rozeznat minimální trvanlivost a datum použitelnosti. Zdají se vám tyto dva termíny podobné? Jsou mezi nimi velké rozdíly. Když u potraviny uplyne datum použitelnosti, již se nesmí prodávat. Jiné je to u potravin, u kterých se překročí minimální trvanlivost. Ty se prodávat smí, avšak prodejce je musí označit tak, aby spotřebitel věděl, že kupuje potravinu, která minimální trvanlivost překročila.
Záruka na jakost potraviny se vztahuje ke konečnému datu použitelnosti a minimální trvanlivosti. Jestliže potravinu rozbalíte nebo otevřete a neodpovídá jakosti, jakou má splňovat, je závadná a máte právo ji reklamovat.
Nabízí se 2 možnosti – výměna zboží za nezávadné, anebo vrácení peněz.
Pokud obchodník odmítá vyhovět, trvejte na písemném odůvodnění zamítnutí reklamace. Následně se můžete obrátit na Českou obchodní inspekci. Jestliže obchodník prodává více závadných potravin, můžete kontaktovat příslušné dozorové orgány.
V případě živočišných produktů je to Státní veterinární správa, u ostatních potravin je to Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Přímo na webu jednotlivých orgánů najdete kontakt i formulář pro návrh na zahájení mimosoudního řešení.
Máte osobní zkušenosti s reklamací potravin? Pokud ano, podělte se s námi o ně.
Zdroje: dTest, Zákony pro lidi, SOS Asociace