Doby, kdy byly řetězce rychlého občerstvení vegetariánům zapovězeny, jsou nenávratně pryč. Příznivců alternativních stravovacích směrů přibývá a fast foodům proto nezbývá nic jiného, než na tento trend pružně reagovat. KFC nyní zařadilo do své nabídky proslulé smažené kousky, které jsou založeny výhradně na rostlinných surovinách. Vegetariánské produkty najdete i v řetězcích McDonald's a Burger King.
Aby firmy uspěly v ohromné konkurenci, musí svou nabídku přizpůsobovat poptávce. Lidé po celém světě omezují příjem živočišných bílkovin s vidinou nejen zdravotních benefitů, ale též těch etických a environmentálních.
Kromě toho, že při honbě za steakem musíme zabít krávu, maso také musíme nějak zpracovat a uchovat. Právě to ovšem výrazně negativně přispívá ke klimatické krizi, ať už hovoříme o množství skleníkových plynů či spotřebě vody a půdy.
Dnešní doba se nese ve znamení uvědomělého stravování a kdo se nepřizpůsobí, tomu ujede vlak. Toto pravidlo přijaly za své i řetězce rychlého občerstvení, které byly dříve vnímány jako mekka nezdravého stravování určeného výhradně pro masožrouty. Americký řetězec KFC (Kentucky Fried Chicken), který si vybudoval jméno především na smažených kuřecích kouscích, nyní představil „kuřecí“ nugetky, které s kuřetem nemají vůbec nic společného.
Tuto novinku KFC nabízí ve svých amerických pobočkách od 10. ledna. Kousky, které jsou založeny výhradně na rostlinných surovinách, mají co nejvěrněji napodobovat chuť své kuřecí předlohy. Na receptu přitom KFC spolupracuje se společností Beyond Meat, která patří k největším hráčům na trhu s rostlinnými alternativami masa.
Přestože konkurence většinou přesné složení rostlinných výrobků uvádí, KFC si jej nechává pro sebe. Testování kousků začalo již v roce 2019 v Atlantské pobočce KFC – a zájem zákazníků byl tak vysoký, že se firma rozhodla zařadit novinku do nabídky i v dalších provozovnách.
Kupte se slevou Nugetky veganské Tesco Plant Chef.
Přestože poboček KFC je v Česku víc než dost a produkty značky Beyond Meat jsou u nás běžně k dostání, o uvedení (ne)kuřecích kousků na český trh zatím nejsou informace. „V KFC jsme otevřeni i produktovým inovacím, v tuto chvíli ale nemáme informace o tom, že by se v blízké době měly tyto náhražky podávat také v Česku nebo na dalších evropských trzích, kde působíme,“ uvedl pro CzechCrunch Libor Hubík, ředitel značky KFC pro Česko, Rakousko a Německo.
Alternativní cestou se vydal i řetězec McDonald's. Ten se rozhodl namísto náhražky masa zařadit do své nabídky smaženou zeleninovou placku, která připomíná vegetariánský karbanátek. Tato alternativa je v prodeji již od března loňského roku a je k dispozici v burgeru, wrapu nebo v salátu.
Veggie placičky obsahují mrkev, petržel, hrášek, brokolici, cibuli, papriku, ementál, máslo, slunečnicová semínka, tortilla chipsy a bylinky. „Našim zákazníkům chceme stále přinášet něco nového a také nabízet více variant, jak se u nás dobře najíst. Dalším krokem na této cestě je právě bezmasá nabídka v podobě tří nových pokrmů pod řadou Veggie,“ uvedla loni Jitka Pajurková, ředitelka komunikace ve společnosti McDonald’s ČR a SR.
Kupte se slevou Hranolky vlnky mražené Zig Zag Aviko.
V roce 2019 nabídl na svých pobočkách vegetariánskou verzi legendárního burgeru Whopper i řetězec Burger King. Rebel Whopper, jak se burger jmenuje, obsahuje asi 79 % sójového masa a pšeničného proteinu a pro firmu znamenal ohromný úspěch. Právě proto řetězec loni v dubnu uvedl novinku, kuřecí nugetky, které svou strukturou a vůní věrně připomínají svou masovou předlohu.
„Podle toho, jak oblíbený je rostlinný Whopper, věříme, že nové rostlinné nugety budou mít stejný úspěch. Zákazníci mají nyní na výběr z několika bezmasých variant, které jsou svou chutí i vzhledem od těch masových k nerozeznání. Tedy alespoň pro mě,“ uvedl Daniel Ryška, ředitel Burger Kingu pro Česko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko.
Pokud vám planeta není lhostejná, ale přesto se nedokážete vzdát vyzrálého steaku, existuje řešení. Dalším krokem k uvědomělému stravování je totiž vývoj kultivovaného masa, tedy masa, které je produkováno kultivací zvířecích buněk v laboratoři, nikoli porážkou živých zvířat. První úspěch v této oblasti si může přičíst americká firma Eat Just, které se v prosinci 2020 podařilo „vypěstovat“ kuřecí maso pouze za použití kuřecích buněk a uvést jej na trh v Singapuru.
Na české půdě se o zásadní milník zasloužila firma Bene Meat Technologies, jíž se podařilo vyvinout první laboratorně získané vzorky svalových buněk a která je vůbec prvním startupem, který se v Česku na vývoj kultivovaného masa zaměřuje.