Zákazníci v dnešní době stále více preferují online nákupy. Ať už jde o nákup fyzického zboží nebo nejrůznějších e-vstupenek či letenek, při nákupu v online prostředí může číhat spousta nástrah, jimž bychom se v kamenném obchodě vyhnuli. Aby byl nákup co nejbezpečnější, je proto dobré být obezřetný a vybrat e-shop, který uvádí transparentní údaje a má pozitivní recenze.
Založit e-shop je ve 21. století opravdu snadné, není proto divu, že se online prostředí hemží množstvím nedůvěryhodných stránek, na kterých schází podstatné informace. Než zakoupíte zboží ve vybraném e-shopu, zkontrolujte jeho spolehlivost.
Každý správný elektronický obchod uvádí ve své patičce kontaktní údaje, obchodní podmínky, údaje o dopravě a platbě, datum založení a případně historii firmy. S odhalením podvodné stránky vám může pomoci i její celkový vzhled. Kontrolu také můžete provést v jednotlivých kategoriích či u produktů. Pokud jsou informace kvalitní a dostatečné, můžete jim pravděpodobně důvěřovat.
V rozhodování, zda je vybraný e-shop relevantní, vám mohou pomoci také recenze dalších zákazníků, které najdete například na Googlu nebo Heurece. Čím více kladných hodnocení, tím lépe. Pokud jde o ta negativní, ta se mohou objevit i u zcela fungujícího, kvalitního e-shopu, protože zkrátka není možné zavděčit se každému.
Pokud si stále nejste jisti, vyberte v košíku jako způsob platby dobírku, díky níž alespoň budete moci zkontrolovat, zda bylo zboží skutečně odesláno. Bohužel, byly zaznamenány i případy, kdy zákazníkovi dorazila pouze papírem vycpaná krabice. Před nákupem také můžete navštívit stránky České obchodní inspekce, kde najdete seznam rizikových e-shopů. Ten je pravidelně aktualizován a dá se v něm vyhledávat.
„Doporučujeme vybírat zejména e-shopy, které jsou provozovány na území EU. V případě problému je totiž pro českého zákazníka jednodušší práva vymáhat,“ radí Tomáš Smolík z D.A.S. pojišťovny právní ochrany. Pokud se tedy stane, že zboží zakoupené v e-shopu nesplňuje vaše představy, máte jistotu, že obchod dodrží 14denní lhůtu danou zákonem.
Dejte si však pozor na to, co vracíte. „Existuje také zboží, které nelze z různých důvodů vracet vůbec. Patří sem zboží podléhající rychlé zkáze, kam spadají zejména potraviny, zboží s poškozeným obalem, které nelze vrátit z hygienických důvodů jako například hygienické potřeby nebo kosmetika, nebo třeba rozbalená CD a noviny,“ dodává Smolík.
Zákazníci milují slevy. A podvodníci to ví. Právě proto je množství podvodných e-shopů založeno na nabídkách slev a super výhodných akcí, které jsou však pouze nástrojem, jak ze zákazníka vylákat peníze. Takové e-shopy buď zboží vůbec nedoručí, anebo pošlou nekvalitní či nefunkční výrobek, který neodpovídá inzerovanému produktu. U elektroniky se často jedná o nekompatibilitu zásuvek, u oblečení zase hrozí nekvalitní materiály.
V dnešní době je stále častější prodej zejména rukodělných výrobků a v Čechách šitého oblečení prostřednictvím sociálních sítí. Tito malí tvůrci totiž svůj business často teprve rozjíždí a provoz e-shopu by pro ně byl příliš nákladný.
Tip: Sháníte kousek výbavy do domácnosti? V široké nabídce obchodů s domácími potřebami a dekoracemi jistě najdete to, co zrovna hledáte. Pomůže vám s tím chytrý nákupní rádce Kupi.
Ve vodách Facebooku a Instagramu je ovšem třeba být ještě opatrnější než na internetu, protože zde často vznikají falešné profily, které sází na svou naprostou anonymitu. Vymáhání zaplaceného zboží či dlužné částky pak může být velmi problematické, v mnoha případech dokonce nemožné. I před nákupem prostřednictvím těchto moderních platforem si proto ověřte zkušenosti sledujících v komentářích či prodejce nejprve oslovte a doptejte se na případné fakturační údaje.
Zdroj: Kupi, dTest, Policie, Novinky