Řetězec s levnými potravinami Levno má zajímavou strategii: nejde jen o cenu, ale i moment překvapení

Průčelí obchodu Levno shop Levno shop

Obchody s levnými potravinami lákají zákazníky na troufale nízké ceny a myšlenku omezení plýtvání. Rozhodující však pro zákazníky paradoxně není cena, ale neustálý přísun nového zboží, který vytváří dokonalý moment překvapení. Tyto obchody vykupují zboží, které zbyde na skladech větších řetězců, jako jsou Tesco nebo Globus. Často se jedná o trvanlivé potraviny nebo nonfood zboží, které se během dvou týdnů prodá.

Přečtěte si také

Prudce návykové! Křupavé domácí brambůrky uděláte jen ze 3 surovin a jde to i bez smažení

Různorodé zboží za pár kaček

Obchody vše za 10,-, 20,-, případně 30,- nejsou v našich končinách žádnou novinkou. Většina těchto konceptů v Čechách stále funguje, kvůli omezující cenovce však změnila svůj název na přijatelnější Levné potraviny, Levno shop či Action. Z dalších levných obchodů stojí za zmínku známý řetězec KIK, Pepco či TEDi. V těchto obchodech najdou zákazníci potraviny, oblečení, vybavení do kuchyně a celé domácnosti, dekorace či hračky.

Průčelí obchodu Levno shop Levno shop

Levno shop bojuje proti plýtvání

Řetězec s levnými potravinami Levno shop vznikl na principu nízkých cen a omezení plýtvání. „Bojujeme proti plýtvání, proto zboží, které není ani poškozené, ani nevypršelo a nesmyslně končí na skládkách, nakupujeme a prodáváme dál. Buď v naší vlastní velkoobchodní distribuci (D1M), ve vlastních obchodech (Levno) nebo na e-shopu levnoshop.cz za nejlepší možnou maloobchodní cenu,“ popsal princip svého podnikání spoluzakladatel obchodu Michal Štádler.

Nevýhoda se stala výhodou

Hlavní nevýhodou tohoto druhu podnikání je podle Štádlera to, že neví, jaké zboží bude prodávat následující den, protože své skladové zásoby tvoří ze zbytků na skladech větších řetězců. Často se však ukazuje, že tato nevýhoda působí spíše jako lákadlo zákazníci jsou zkrátka zvědaví, jaký levný kousek zítra v obchodě objeví.

Řetězec v České republice aktuálně provozuje 14 prodejen primárně na místech, o která nikdo nestojí. Prostory jsou jednoduché, praktické a levné na provoz. „Často se stává, že nás někdo kontaktuje, že zavírá a nabídne všechno včetně regálů a počítačů. Nakonec se rozhodneme převzít celý obchod s nájemní smlouvou,“ dodává Štádler.

Prodejna obchodu Action Action

Nizozemský Action má v Česku 19 prodejen

Ačkoli většina obchodů v době pandemie zavírala, nizozemský řetězec Action otevřel v Česku od loňského srpna jednu prodejnu měsíčně, čímž u nás uvedl do provozu celkem 19 prodejen. I on sází nejen na nízké ceny, ale také na častou obměnu zboží.

„Častá obměna sortimentu je v této době naše výhoda. Když jsme viděli, že část sortimentu do Vánoc nedojde, objednali jsme něco jiného. S expanzí jsme velmi spokojeni. Otevírání nových prodejen jde rychleji, než jsme plánovali. Český zákazník ocenil náš unikátní koncept,“ uvedl pro KUPI ředitel Actionu Petr Juliš.

Levné zboží z německého diskontu TEDi

Podobné zboží za akční ceny nabízí i německý diskontní řetězec TEDi, který u nás momentálně provozuje 15 prodejen a do konce roku jich chce mít celkem 18. Obchody TEDi spadají pod skupinu Tengelmann Group, která vlastní také hypermarkety OBI a další levný obchod KiK, v jehož nabídce najdeme primárně oděvy, hračky a dekorace. Ten loni otevřel 3 prodejny, letos 5 a na příští rok chystá 7 nových poboček.

„Současná ekonomická situace není příliš příznivá, ale můžeme říct, že o zboží v prodejnách KiK evidujeme zvýšený zájem už delší dobu. Zákazníci kvitují výhodné ceny nejen v oblasti módy,“ uvedl pro Seznam jednatel společnosti Martin Šatný.

Ruský diskont Mere v Příbrami Mere

Ruský Mere otevřel pobočky v Mostě a Příbrami

Na přelomu srpna a září u nás otevřel první dvě pobočky i ruský řetězec Mere. Jde o prodejny v Mostě a Příbrami, diskont přitom plánuje otevřít v Česku dalších 48 poboček. V jeho sortimentu najdeme nejen potraviny, ale též drogerii a jiné nepotravinářské zboží. Díky přímé spolupráci s výrobci, přísné politice nákladů a minimální marži slibuje obchod sortiment srovnatelný s velkými řetězci, ale s cenami minimálně o 20 % nižšími.

„Úzká spolupráce s regionálními výrobci a dodavateli nám umožňuje budovat důvěru a přispívá k příznivému vnímání obchodů Mere v každé zemi,“ uvádí firma na svém FB profilu. Zboží je na prodejnách vystaveno s minimálním úsilím, přímo na paletách a v kartonových krabicích, aby byly minimalizovány náklady.