Chybějící zboží a nová pravidla pro výpočet slev. Black Friday bude letos u některých prodejců jiný!

Žena si na tabletu prohlíží stránku s Black Friday wutzkohphoto / Shutterstock.com

Letošní oblíbený den nákupů se blíží. Black Friday letos připadá na 26. listopadu, a ačkoliv tento svátek vznikl v USA proto, aby se obchody zbavily před novou sezónou přeplněných skladů, letos mají prodejci problém opačný a hrozí, že slevy nebudou tak atraktivní jako v minulých letech. Ve kterých kategoriích může zákazníkům chybět zboží a jaké změny se ohledně zlevňování produktů chystají?

Přečtěte si také

Osmany Laffita vybírá módu i jídlo s láskou ke kvalitě. Zelený banán je prý lepší než brambůrky

Bude méně slev i levnější elektroniky

Jak je patrné z aktuální situace na trhu, i nákupy na tzv. Černý pátek letos ovlivní problémy s omezenou výrobou v Asii, dopravou i nedostatkem čipů. V obchodech proto mohou chybět grafické karty pro herní počítače, herní konzole, telefony, levnější modely notebooků i elektrokola. Do nabídky (a tedy i výše slev) se navíc promítnou všeobecně rostoucí ceny.

Podle Davida Fuchse, generálního ředitele firmy Agora DMT, která je dovozcem a distributorem elektroniky (zastupující mj. značky jako Philips či Motorola), potom nebude problémem to, že by chyběla elektronika jako taková, ale pravděpodobně se výrazně zúží nabídka levnějšího sortimentu ve prospěch dražšího. Jinak řečeno, pokud mají výrobci nedostatek některého materiálu, raději z něho vyrobí dražší produkty a levnější varianty pak nemusí být na trhu k dispozici v poptávaném množství.

Konec falešným obřím slevám

Na začátku roku 2020 začala v Evropské unii také platit nová pravidla na ochranu spotřebitele, která se mimo jiné týkají zlevňování produktů v rámci akcí jako Black Friday. Měla by zabránit prodejcům využívat nekalých praktik, například navýšení „běžné“ ceny těsně před akcí nebo uplatnění slevy z doporučené vyšší (a již neplatné) maloobchodní ceny při uvedení daného produktu na trh.

Nově budou muset prodejci uvádět jako původní cenu nejnižší prodejní cenu za posledních 30 dní před vypočítáním slevy. K implementaci směrnice dostaly členské státy EU lhůtu dva roky, u nás by proto měla vejít v platnost v příštím roce.

  • Navrhovaná evropská pravidla by kromě výše uvedeného měla mimo jiné řešit také povinnost platforem upozorňovat na placené výsledky při vyhledávání zboží, eliminovat přeprodej vstupenek nakoupených hromadně prostřednictvím botů či vkládání falešných recenzí ze strany výrobců a prodejců.
  • Dále by měla zajistit stejná práva pro placené i nezpoplatněné služby a práva v rámci přeprodeje zboží na online tržištích.

Nová nařízení otestují některé e-shopy už letos

Již nyní se někteří prodejci hlásí k dodržování nových pravidel. Patří mezi ně i internetový gigant Mall.cz. Jak uvedli jeho zástupci, automatizované systémy e-shopu chrání vystavené zboží před umělým zdražováním těsně před zlevněním a tato kontrola je aplikovaná i na položky partnerských prodejů. Obdobně postupuje i obchod CZC.cz, který ve své kampani láká na férově snížené ceny bez umělého navyšování a falešných „magických stoprocentních“ slev.

Elektro nakoupíte výhodně i v kamenných obchodech

Akce a ceny si vždy ověřujte

Jak se dá ovšem předpokládat, většina prodejců bude chtít ještě využít možnosti řídit si pravidla Black Friday podle svého, zákazníci by proto měli být při nákupech obezřetní. Doporučovaným krokem je ověřování skutečných běžných (a tedy i snížených) cen v některém z internetových srovnávačů, jako je např. Heureka.cz nebo portál Hlídačshopů.cz.

Novou službu letos spustil také nezávislý srovnávač cen a nákupní rádce Zboží.cz, který bude během Black Friday analyzovat nejoblíbenější produkty napříč různými kategoriemi a zákazníky informovat o tom, které jsou skutečně zlevněné, a které naopak pouze na oko.