Výrobci nenápadně zmenšují objem výrobků, gramáže či ubírají procenta alkoholu tak, aby nemuseli zdražovat

Žena vybírá zboží z regálu v obchodě Canva

Vesmír se sice rozpíná, ale některé potraviny se stále smrskávají. Zdá se vám, že jste balení brambůrků snědli rychleji než dříve? Opravdu to není tím, že byste byli více hladoví. Balení potravin se zmenšují, avšak cena zůstává stejná. Může za to inflace. Výrobci velmi dobře vědí, že zdražení může odradit zákazníka natolik, že přesedlá na levnější produkt, a tak se snaží raději nenápadně manipulovat s velikostí balení nebo jeho tvarem.

Přečtěte si také

Klasika trochu jinak: Kuřecí řízky v křupavém mandlovém kabátku se sýrem halloumi

Smrskávání balení je celosvětový trend

Možná toto slovíčko uvidíte poprvé, ale v zahraničí mají pro zmenšování balení zajímavý termín – „shrinkflation“. Podle britského Úřadu národních statistik se během pěti let (mezi lety 2012 a 2017) zmenšila velikost nebo hmotnost 2 529 produktů. A věřte, že to samé se děje i u nás.

Při inflaci rostou náklady na výrobu, což je dostatečná motivace k tomu, aby se upravilo balení. Zmenšování balení je skutečně tou lepší verzí dopadu inflace, protože někteří výrobci šetří tím, že vyrábí z méně kvalitních a levnějších surovin.

„Zákazník tak musí být na pozoru. Výrobci potravin a nápojů v čase citelné inflace často raději potají zmenšují gramáž nebo objem, aby cenovým zdražením zákazníka od koupě neodradili. Zákazník si ovšem i tak pochopitelně pohoršuje. Za stejnou cenu dostává méně,“ uvedl český ekonom Lukáš Kovanda.

Vyzrajte na výrobce nakupováním v akci

Aktuálně se celosvětově nejvíce zvyšuje cena olejů, cukru, obilovin a cereálií. „Tyto potraviny tvoří klíčové složky průmyslově vyráběných potravinářských produktů, takže proto velké potravinářské společnosti jako Nestlé právě ohlašují výrazné podzimní zdražení,“ dodal Kovanda.

Váhající žena studuje váhu a složení potravin na obale Canva

Jak vypadá smrskávání v praxi?

Velmi kontroverzní případ byla třeba změna tvaru čokolády Toblerone, kdy se rozšířily mezery mezi jednotlivými dílky čokolády, aby se na jejím objemu mohlo ušetřit. Bohužel pro výrobce si této změny všimlo příliš mnoho lidí.

Nezměnil se náhodou tvar vašich oblíbených potravin? Někteří výrobci se naučili své výrobky více načechrávat – například s dobře načechranou kávou se stejná tuba dá vyplnit i s menším množstvím. Šizení se špatně pozná také třeba u toaletního papíru. Vy byste poznali, že máte náhle o 20 útržků méně?

Někde je však změna evidentní – například před několika lety jsme mohli zaznamenat, že se dvoulitrové lahve Coca-Coly zmenšily na objem 1,75 litru. U některých populárních potravin nicméně výrobci vědí, že drobná změna spotřebitele neodradí a nemusí se bát na ni upozornit.

Tip: Konkrétně limonáda Coca-Cola je naštěstí velmi často ve slevě – a jde také o jeden z nejvyhledávanějších produktů na rádci Kupi.cz, co se akcí týče. Podívejte se, kde ji právě teď seženete nejlevněji.

Sklenička coly, plechovky a PET lahve Canva

Za stejnou cenu dostanete méně

Jelikož rostou i zmíněné ceny olejů, cukru a obilovin, možná budete mít v balení sušenek brzy o sušenku méně.

  • Čokoládové cukrovinky, jako je Margot nebo Studentská pečeť, zhubly během několika let o 20 gramů.
  • Pokud jste si vždy u kávy vychutnávali tyčinku KitKat Chunky, možná jste si všimli, že nyní váží jen 40 gramů – dříve to bylo 50 gramů.

Inflace není u konce a možná si už nyní kupujete produkty, které jsou méně výhodné než dříve. Bohužel se k inflaci přidává i klimatická krize, která potraviny rovněž zdražuje. Jelikož jsou produkty materiálně dražší, výrobci musí reagovat a je jen na spotřebitelích, jestli si změny všimnou či nikoliv.