Během pandemie začalo mnoho lidí nakupovat nejrůznější zboží přes internet. Stále větší oblibě se těší zejména nákup potravin. Na vysokou poptávku již zareagovala řada velkých řetězců a další se přidávají. Jejich snahou je doručit zboží v kratším čase než doposud a umožnit online nákup i lidem žijícím mimo velká města.
Vedle rychlosti doručení objednávky se internetoví prodejci zaměřují také na ekologii. A to například v podobě recyklovatelných tašek, možnosti nákupu do vratných tašek či nákupu zcela bez tašek. Na výběr bývá také ekologický rozvoz.
Možnosti nakupovat z pohodlí domova využívá stále více lidí. Je to snadné, ušetří to spoustu času a nemusíte vláčet těžké tašky. Mezi průkopníky online supermarketů u nás můžeme zařadit jednoznačně Rohlík.cz, který funguje od roku 2014, a o rok mladší Košík.cz.
Ve snaze udržet si zákazníky na své straně prodejci stále usilují o kratší dobu doručení. Od října zkrátil Rohlík.cz dobu dodání v Praze a Brně o půl hodiny, a to na 90 minut.
Svého nákupu z Košík.cz se od dvou hodin od objednání dočkají lidé z Českých Budějovic a nejdříve za čtyři hodiny přijede kurýr s objednávkou do Liberce, Plzně a jejich okolí. „V Praze a okolí mají zákazníci nově možnost objednat doručení nákupu z Košíku od dvou hodin od objednání. Současná minimální doba doručení se tak zkrátila o celou třetinu. Týká se to více než 60 procent adres nejen na území Prahy a středních Čech,“ uvedl šéf marketingu e-shopu Košík.cz Jan Škrabánek.
E-shop má sice Tesco v provozu už delší dobu, doposud jste však museli na doručení čekat minimálně do druhého dne. Nyní si lidé z hlavního města mohou zvolit doručení v den objednání. Vedle toho Tesco doplňuje svůj nabízený sortiment a také rozšiřuje závozové oblasti. Aktuálně je služba dostupná v regionech Děčín, Ústí nad Labem, Vysočina, Prostějov a Přerov, přičemž k rozvozu využívá logistickou službu DoDo.
Řetězec se zaměřil také na ekologii. Nově umožňuje nákup i v papírových taškách a na e-shopu je předdefinované doručení nákupu bez tašek jako primární volba.
„Od mnohých zákazníků jsme měli zpětnou vazbu, že jsme nákupy doručovali v igelitových taškách. Proto jsme nyní nastavení změnili. Doručuje se také v papírových taškách, to ale zákonitě neznamená ekologičtější volbu,“ říká Patrik Dojčinovič, provozní ředitel Tesco pro ČR.
Lidé z Brna mohou využívat online nákupu potravin také ze supermarketu Albert, který letos v květnu začal testovat svůj e-shop. Nyní nabízí možnost snadného objednání nákupu přímo ve své mobilní aplikaci Albert Domů Zdarma.
Na svém webu řetězec uvádí, že na přidání dalších lokalit pracují, přičemž rozšíření e-shopu bude záviset především na reakci zákazníků. „Testování stále probíhá a zpětná vazba od zákazníků je velmi pozitivní, a to jak s ohledem na rychlost dodávek, tak službu celkově,“ šéf komunikace prodejen Jiří Mareček.
Do online prostředí má v Česku namířeno také obchodní řetězec Billa. Příští rok plánuje dohnat konkurenci a naskočit do internetového prodeje potravin. Jeho e-shop by měl nabízet zhruba 15 000 produktů, které si lidé budou moct objednat přímo domů nebo si nákup vyzvednout na jedné z prodejen.
„Vstupem na online trh reagujeme přirozeně na požadavky českých zákazníků. Chceme jim umožnit rychlý a bezpečný nákup z pohodlí jejich domovů,“ prohlásil generální ředitel Billa České republiky Dariusz Tomasz Bator. „Službu nicméně zavedeme až v roce 2022, abychom on-line shop připravili co nejprecizněji,“ dodal.
Také Penny Market by jednou mohl vstoupit na online trh. „Průběžně analyzujeme celou řadou variant rozvoje naší společnosti. Vytvoření e-shopu je jednou z možností, kterou se v současné době zabýváme,“ říká za Penny Market Tomáš Kubík.
Z Globusu si sice můžete potraviny objednat, nákup si ale musíte vyzvednout v hypermarketu, a to konkrétně v Praze na Zličíně. „Pandemie urychlila růst nakupovaní on-line a ukázala, jaký potenciál tato služba má, a proto do budoucna očekáváme o tento typ nakupování zájem. Na iGlobus.cz si zákazník může objednat potravinové i nepotravinové zboží, sortiment čítá aktuálně přes 25 000 položek,“ uvedla mluvčí Globusu Aneta Turnovská.
Lidl má svůj e-shop v provozu už dlouho, rozšiřovat svůj sortiment spotřebního zboží o potraviny však neplánuje. „On-line prodej potravin aktuálně neplánujeme. V současnosti se stále soustředíme na vylepšování našeho e-shopu se spotřebním zbožím, přičemž sortiment e-shopu postupně rozšiřujeme,“ potvrzuje za Lidl Tomáš Myler.