Marketplace Mall, Alza či Heureka: Nákupům přes online tržiště se u nás i ve světě daří

Miniaturní nákupní košík na notebooku Canva

K rozvoji online tržišť silně přispěla pandemie. Celkem 62 % veškerých obchodních činností na internetu po celém světě se odehrává právě přes ně. V Česku se daří zejména marketplace Mallu, ale také Alze či Heurece.

Přečtěte si také

Jak nahradit vajíčka v kuchyni? 6 nejlepších alternativ

Při nakupování na internetu využívá online tržiště až 6 z 10 nakupujících. Velkou výhodou pro zákazníky je, že mohou nejrůznější zboží nakoupit pohodlně na jednom místě a neobjednávat jednotlivé produkty z vícero e-shopů.

Marketplace je nejjednodušší cesta, jak prodávat do zahraničí

Fenoménu online tržišť si jsou e-shopy vědomy, a tak jich stále více využívá možnost přes silnější partnery prodávat své zboží. Umožní jim to nejen oslovit nové tuzemské zákazníky, ale také tak dostanou svou nabídku i do zahraničí, kde tržiště fungují.

Online tržiště můžeme rozdělit na otevřená a uzavřená. Zatímco otevřená umožňují snadný vstup pro partnery a cílí na široké spektrum zákazníků, typickým znakem pro uzavřená jsou přísnější vstupní podmínky a specializace na určitou cílovou skupinu i typ produktů.

  • Nejúspěšnějším otevřeným světovým tržištěm je americký Amazon. Ten u nás sice ještě přímo není, i přesto si na něm Češi rádi objednávají. Druhé místo patří japonskému PayPay Mall a na třetím místě je eBay, kterému se u nás, společně s AliExpressem, celkem daří.
  • Příkladem uzavřených mohou být německé módní e-shopy Zalando nebo About You, které hrají na českém e-commerce čím dál tím větší roli.
Žena s kreditkou nakupuje přes notebook Canva

Význam českých online tržišť roste

Své zboží chtějí na českých marketplaces nabízet nejen menší a lokální podnikatelé, ale i velké značky s vlastními e-shopy. Dosah k zákazníkům je totiž daleko větší.

  • Aktuálně se u nás nejvíce daří cenovému srovnávači Heureka, která má 45 tisíc partnerů a jejich největší nárůst zaznamenala během měsíců tvrdého lockdownu. Heureka je v e-commerce aktivní nejen v Česku, ale také na Slovensku, v Rumunsku, Maďarsku, Chorvatsku, Bulharsku a Slovinsku.
  • Zhruba 2 200 partnerů má Mall a okolo 330 Alza. Vedle těchto velkých hráčů rozvíjí své marketplace také Footshop, Zoot nebo Pilulka.

Jejich cílem je stále větší expanze do zahraničí, kde bývá poptávka po různých druzích zboží větší než v tuzemsku. Česká tržiště lákají zahraniční zákazníky buďto nižšími cenami nebo šíří svého sortimentu.

MALL.cz pokračuje ve strmém růstu

Mall je se svou nabídkou zboží, která má přes dva miliony produktů, internetový obchod s nejširší nabídkou na českém trhu. Co se partnerského prodeje týče, na Mallu prodává už přes 2 200 obchodníků, a to jak e-shopy, tak i dříve čistě kamenné prodejny. Přičemž zboží prodané přes marketplace tvoří zhruba 30 % všech objednávek.

Své pozice chce Mall posilovat nejen u nás, ale také na trzích střední a východní Evropy, čímž by partnerským prodejcům výrazně usnadnil vstup na mezinárodní trhy. Partneři Mallu mohou nyní kromě Česka prodávat také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a ve Slovinsku.

Podle Jakuba Kováče, ředitele programu MALL Partner, se rozvoj tržiště zásadně podílí na růstu Mallu. Umožňuje společnosti ještě lépe vyhovět potřebám zákazníkům, a navíc pomáhá čím dál lépe propojovat trhy střední a východní Evropy.

„Rozvoj tržiště je pro nás jasnou prioritou a jeho význam bude narůstat. Jedná se totiž o model, který nás přibližuje vizi být pro zákazníky nákupní destinací číslo 1, kde každý najde vše, pro co si na internet přišel, a dostane to se službami odpovídajícími těm nejvyšším nárokům,“ popisuje Jakub Kováč.