Vlivem nízké úrody obilí, především semolinové pšenice, a skokového navyšování nákladů, jako jsou energie, obaly či mzdy zaměstnanců, dojde v nejbližších měsících k navýšení cen pečiva nebo například těstovin. Vzestup cen se bohužel dotkne i vánočního cukroví.
Za zdražením cen pečiva stojí více faktorů. Jedním z nich je menší úroda tvrdé semolinové pšenice, jejíž nedostatek zvedne nejen ceny pekárenských výrobků, ale též vybraných druhů těstovin. Příčinou je pravděpodobně extrémní sucho v Kanadě, kde se sklidilo o 2 miliony tun této obiloviny méně než loni. Dalším zdražením, které se promítne do cen pečiva, je zdražení energií, které se vyšplhá na 10 až 15 %.
V České republice najdeme okolo 700 pekáren, v nichž se ročně vyrobí přibližně 260 000 tun chleba, což je zhruba milion bochníků denně. Prodejní cena 1 kg chleba Šumava je zhruba 29,06 Kč, přičemž obchodníci mají 30% marži. Při 30% zdražení by vás tak kilový bochník Šumavy mohl po zdražení stát přibližně 38 Kč. Je však pravda, že kilový bochník je opravdu velký kus chleba, který by měla na pár dní i čtyřčlenná rodina. Rohlík by pak podle předpokládaného zdražování vyšel na 2,60 Kč a obyčejná kaiserka by mohla stát více než pět korun.
Kupte se slevou Chléb Horal.
Zvýšení cen se bude týkat i vánočního cukroví, jehož cena vzrostla už loni. Letos vás kilogram oblíbeného vánočního pečiva může přijít na 1 200 Kč až 1 500 Kč, což je asi o 30 % více než v loňském roce. Nárůst cen předpovídá i pražský řetězec Antonínovo pekařství.
„Všechny suroviny a energie postupně zdražují, a i my na tento trend musíme reagovat. V první řadě se to bude týkat vánočního cukroví a po novém roce vybereme další produkty, které budeme muset zdražit. Za nás navyšování vstupních surovin nepředstavuje takovou finanční zátěž jako práce zaměstnanců a jejich mzdy s tím spojené. Konkrétně u vánočního cukroví představuje polovinu ceny právě lidská práce” uvedla pro magazín Kupi manažerka sítě AP Kateřina Procházková.
Ačkoli je nárůst ceny surovin a energií plošná záležitost a malým pekárnám nezbývá nic jiného než zdražení promítnout do ceny výrobků, některým větším hráčům na tuzemském trhu se zatím daří ceny nezvedat. Mezi ně patří například pekárny Penam nebo United Bakeries, obě z holdingu Agrofert. „Vnímáme zvyšující se ceny pšenice, energií, paliv a dalších klíčových složek našeho nákladového mixu. Přesto jsme k plošnému zdražování zatím nepřistoupili,“ uvedl jejich mluvčí Karel Hanzelka. Síť hypermarketů Globus, která disponuje vlastními pekárnami, o zdražení prozatím také neuvažuje.