Lidem dochází trpělivost s nekvalitním zahraničním zbožím. Podle výzkumu preferuje české výrobky každý třetí Čech

Dvě ženy v obchodě u oddělení masa vybírají zboží Canva

Tuzemské produkty se těší velké oblibě a zdá se, že Češi stále umí ocenit to, co vyrobí pověstné zlaté české ručičky. Věří lidé v kvalitu českých produktů nebo je za tím snad patriotismus, který má za cíl podpořit český trh na úkor zahraničního? Možná obojí. Faktorů je však více.

Přečtěte si také

Hebe otevře v ČR další prodejny, Rossmann boduje Avonem a dm šlape do sociálních sítí

Zahraniční zboží už mnohokrát zklamalo

K preferencím pro české výrobky vede často fakt, že se lidé s těmi zahraničními spálí. Zejména levné asijské zboží si lidé spojují s nízkou kvalitou. K averzi na zahraniční zboží vedou i mediálně vedené kauzy, mezi které patří třeba skandály s nekvalitními polskými potravinami.

Mnoho Čechů vnímá negativně i skutečnost, že se zahraniční zboží vyrábí ve dvojí kvalitě, a zatímco v zahraničí je kvalitnější, v Česku je to samé zboží šizené. Ne každý chce, aby byla Česká republika podřadnou zemí a popelnicí Evropy. Podle agentury STEM/MARK preferuje české výrobky každý třetí Čech.

Dítě sedí v nákupním košíku a nakupuje v obchodě s matkou, která ho veze Canva

Které české produkty vedou?

Zvědavost, módní trendy nebo nízká cena, to jsou hlavní důvody, proč lidé kupují zboží ze zahraničí. Samozřejmě je důvodem také to, že nevyrábíme vše. Česká republika je přeci jen malý rybníček, ale i přesto je trh velmi pestrý a lidé neznají všechny české výrobce.

Mnoho lidí má doma produkty, které byly vyrobené ještě za dob Československa a jsou hmatatelným důkazem, že české zboží je opravdu kvalitní. I na českém trhu figuruje mnoho firem, které dokázaly zákazníky o své kvalitě přesvědčit. Největšího zájmu se nicméně těší české potraviny – zejména mléčné a masné produkty, pivo či pečivo.

Ovšem produkty, u kterých je typické, že jsou ze zahraničních zdrojů, jako je například čokoláda nebo káva, preferují zákazníci spíše od zahraničních výrobců. Stejně tak si od nich lidé častěji vybírají kosmetiku, oblečení, elektroniku nebo tvrdší alkoholické nápoje.

Pivo – protože lepší než to z Česka nenajdete!

Důležitá je lokalita

Mnoho lidí hlídá zemi původu, což výrobci velmi dobře vědí – a proto se neváhají ohánět tím, že nabízí české výrobky a zdůrazňují to v reklamách a sloganech. Podle agentury Nielsen hlídá zemi původu až 52 % spotřebitelů. Lidé jsou rádi, když se využívají lokální suroviny z kraje, odkud pocházejí. Velkému úspěchu se rovněž těší farmářské trhy prodávající zboží od místních výrobců. Stále větší zájem roste i o certifikaci, že bylo zboží vyrobeno v České republice – lidé si dají často i těch pár sekund práce, aby se podívali, jestli daný symbol na zboží najdou.

Žena v supermarketu studuje etiketu výrobku Canva

Jak dlouho tento trend vydrží?

Většina lidí vítá české produkty a neváhá si připlatit za kvalitní suroviny a podporu lokálních výrobců. Jak dlouho se ovšem bude tento trend držet, to je ve hvězdách. Jelikož čelíme stále častějšímu zdražování potravin, pro mnoho lidí začíná být kvalita nebo země původu druhořadým faktorem a na prvním místě je stále častěji nízká cena.