Trh je nepředvídatelný, a ačkoliv mohou mít obchodníci po ruce mnoho modelů, vždy je dokáže situace překvapit. Není se čemu divit, koronavirová pandemie je událostí, které prodejci ještě nikdy čelit nemuseli. Vliv covid-19 na trendy v nakupování je obrovský. Někteří očekávali, že rozvolnění opatření způsobí masové nakupování v kamenných obchodech. Jaká je ovšem realita?
Není třeba zmiňovat, že pandemie mnoha lidem vysála úspory a řada z nich přišla o zaměstnání. Období dlouhé nejistoty donutilo lidi rovněž šetřit. Situace se sice zklidnila, ale pocit nejistoty z budoucnosti přetrvává.
V minulém roce se výrazně snížil meziroční obrat obchodních center i kamenných prodejen, což vedlo i k úpadku mnoha z nich. Když přestaly být restrikce tak přísné, očekával se masový zájem o nakupování v kamenných obchodech – to se však nestalo.
Před pandemií se lidé tolik nebáli brát zboží na splátky a bylo jiné i složení nákupů. Krize způsobila, že se obsah nákupních košíků změnil ze zbytečností na nutnosti, tedy zejména na potraviny s delší trvanlivostí, které umožní, aby zákazník nemusel navštěvovat prodejnu tak často.
Pokud pomineme prodej potravin, lidé v kamenných obchodech nejčastěji nakupují sortiment, který je třeba vyzkoušet, tedy oblečení a obuv. Ostatní sortiment stále častěji nakupují online. Některé od návštěvy prodejen odrazuje nutnost nosit ochranu dýchacích cest nebo fakt, že při setkávání s cizími lidmi pořád existuje riziko nákazy.
Kupte se slevou Gel hygienický na ruce Isana Med.
U způsobů placení stále více lidí preferuje bezkontaktní platbu, což nahrává prodejnám, které ji umožňují.
Pro mnoho majitelů internetových obchodů znamená pandemie žně. Prodeje rostou a výrazně přibývá lidí, kteří nakupují online. Část z nich pandemie doslova naučila, jak si snadno objednat zboží z pohodlí domova. E-shopy situace využívají k tomu, že kromě běžné nabídky přidávají do sortimentu často také prostředky pro dezinfekci, ochranu dýchacích test a samotestování. Jelikož je budoucí vývoj trhu nejistý, disponovat kamennou prodejnou je pro obchodníky stále méně atraktivní a větší jistotou jsou internetové obchody.