Podle nedávného průzkumu výzkumné agentury Nielsen Admosphere většina Čechů nakupuje nejraději české potraviny, a to v supermarketech. Není se příliš čemu divit. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) rostly v srpnu ceny skoro ve všech oddílech spotřebitelského koše, a právě supermarkety jsou místem, kde se dá výrazně ušetřit.
Supermarkety v Česku jsou velmi žádané. Češi je totiž mají rádi a celých 97 % respondentů uvedlo, že v supermarketu nakupují potraviny alespoň někdy. V malých a kamenných obchodech alespoň někdy nakupuje 64 % respondentů, na farmářských trzích pak 31 % dotázaných, na tržnicích 26 %, ve specializovaných obchodech, např. BIO obchodech 21 % a online nakupuje 17 %.
Pro spotřebitele je důležitá hlavně vzdálenost obchodu (64 %), ceny a slevové akce (63 %) a kvalita a čerstvost potravin (62 %). Méně jim záleží na produktech v bio kvalitě či bezlaktózových produktech (15 %).
Zajímavé ale je, že čím dál více lidí se zajímá o zemi původu výrobků – podle výzkumu se jedná o 85 % dotázaných.
Ukázalo se, že 41 % lidí se o zemi původu zajímá téměř u všech výrobků, 44 % lidí na ní záleží jen u vybraných produktů a jen 15 % lidí se o ni vůbec nezajímá. Pokud mají lidé možnost si výrobek z preferovaného státu zakoupit, nemají obvykle ani problém si za něj připlatit (70 %).
V žebříčku TOP zemí, co se původu výrobků týče, zaujímají mezi českými spotřebiteli první příčku výrobky z Česka, na druhém místě je pak Německo a na třetím Slovensko. Nejméně oblíbenou producentskou zemí je pro Čechy sousední Polsko, protože jen 4 % dotázaných uvedlo, že dává přednost výrobkům z této země.
Ačkoli podle dat ČSÚ zažíváme nejvyšší meziroční inflaci od listopadu 2008, to nejhorší má teprve přijít. Podle analytiků by se inflace mohla ke konci roku přiblížit až k 5 %.
Od srpna rostou také světové ceny potravin, přičemž nejvíce zdražil cukr, rostlinné oleje a obiloviny, zejména pak pšenice, jejíž cena vzrostla o 8,8 %, u kukuřice a rýže na druhou stranu sledujeme pokles cen.
Čeští spotřebitelé se také budou muset opět vyrovnat s nárůstem cen mlékárenských výrobků, do jejichž ceny zasahují vyšší náklady na obaly a přepravu. Pokud si však pohlídáte slevové akce, stále můžete ušetřit.