Stále více společností přichází s nápady, jak odlehčit životnímu prostředí a jak se vypořádat s nadbytkem odpadů, které sužují planetu. Řešením mohou být třeba vratné obaly. Některé firmy již vyzkoušely vratné plastové lahve, jiné přicházejí s novinkou: limonádami ve vratném skle.
Vratné lahve a inovativní hospodaření s použitými obaly od minerálních vod či limonád nejsou v Česku novinkou. Pilotní projekt před více než rokem představila například společnost Košík.cz.
On-line supermarket ve spolupráci s Mattoni testoval vratné PET lahve. Speciálně označené plastové lahve od nápojů byly zálohované částkou 3 Kč, cílem bylo sesbírání použitého materiálu a z něj vytvoření nových lahví. Lidé tak mohli nepomačkané lahve skladovat a při větším množství odpadu zdarma využít svozových služeb kurýrní služby, která je vrátila zpět k recyklaci, aby byly postupně vráceny do oběhu.
Cirkulární ekonomika přitom opravdu může být cestou, jak snížit množství odpadů. Možná by ale stačilo lépe s nimi hospodařit – a informovat veřejnost o tom, jak správně odpad třídit. Lidé totiž dělají časté chyby, v některých místech navíc chybí kontejnery na kov a podobně. I to jsou důvody, proč efektivita třídění odpadů není v tuzemsku ideální.
Další problematikou, co se týče nakládání s odpady, je zvýšená obliba plechovek. Pivo, nealko, ale i vinné nápoje v plechovkách si Češi letos užívali více než obvykle. Podle webu Zalohujme.cz by mohlo zálohování plechovek pomoci cirkulární ekonomice i v tomto odvětí, Ministerstvo životního prostředí však zálohový systém odmítá – lidé prý mohou plechovky třídit díky sběrným kontejnerům na kovy. Ty však v některých obcích vůbec nejsou, plechovky tak mnohdy končí v plastovém či běžném odpadu.
Pilotní projekt zálohování plechovek rovněž spustila společnost Mattoni, ke zvažujícím patří například pivovar Bernard, ale i další společnosti a malé pivovary.
Také společnost Kofola chce jít cestou udržitelnosti. Novým projektem Cirkulka dokazuje, že lze snoubit uživatelský komfort s cirkulární ekonomikou. Na milovníky nápojů této společnosti tak čekají skleněné vratné lahve.
„V Kofole věříme tomu, že s každou změnou je potřeba začít u sebe. Se snižováním zátěže životního prostředí zvyšujeme v Kofole nároky na využívané obaly, aby naše cesta vedla k bezodpadovému řešení,“ vysvětluje Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola. „Ctíme princip RRR, čili Reduce, Reuse, Recycle. Česky omez, znovupoužij, zrecykluj, který tvoří základní princip při ekologickém nakládání s odpady,“ dodává.
Kupte se slevou Kofola.
Kofola přitom pouze navazuje na to, co jsme v Česku dříve běžně využívali – na koupi nápojů v zálohovaných lahvích a přepravkách.
Po více než dvou letech práce by se Cirkulka měla dostat také do obchodních řetězců. Na nápoje ve skle se prý můžeme těšit na jaře roku 2022.