Na internetu existuje nespočet e-shopů s oblečením, ale jen jeden z nich se v poslední době vyšplhal tak nahoru. Jde o čínský internetový obchod Shein, který nabízí stylové oblečení v podstatě za pár korun. Zákaznice si e-shop oblíbily především kvůli jeho extrémně nízkým cenám. Jak je to ale s kvalitou a může se Shein srovnávat s konkurencí?
E-shop Shein denně zpracovává objednávky z celého světa. Má celkem šest logistických center, která sídlí v Číně, Belgii, USA a v Indii. Oblečení se však šije jedině v Číně, kde má i „armádu“ zaměstnanců, kteří denně sledují nejnovější trendy, a to od střihu, barev, až po délku nebo cenu. Když zaměstnanci tyto informace od konkurence získají, pošlou je výrobcům tkanin a továrnám. Do týdne je poté připravená nová kolekce, která jde rovnou do prodeje.
Shein nabízí především stylové oblečení a nespočet doplňků, což láká zejména ženy, které si toho logicky chtějí nakoupit co nejvíce za co nejvýhodnější cenu. Na to je Shein skutečně jednička. Vzdušné kalhoty si tam můžete pořídit za 8 eur, což je zhruba 200 korun. Džíny se pohybují kolem 15 eur (necelých 400 Kč). Doprava stojí standardně 15 eur, pokud však nakoupíte za více než 45 eur, máte ji úplně zdarma.
Vedle nízkých cen se Shein může pyšnit také velkou škálou velikostí. Kromě klasických velikostí XXS–L nabízí e-shop i ty větší XL–5XL. Nakoupí zde tím pádem i plnoštíhlé ženy. Shrneme si tedy všechny plusy, které e-shop má:
Ale i když se e-shopu Shein nyní daří, nemá jen pozitivní ohlasy.
Pokud se rozhodnete nakupovat na Shein, doporučujeme si nejdříve pečlivě pročíst recenze jednotlivých kousků. Najdete tam například reálné fotografie, zda velikost oblečení odpovídá apod. Často tak předejdete nejrůznějším problémům, jako je objednání špatné velikosti nebo nekvalitního oblečení. E-shop sice nabízí levné a pěkné zboží, ale pokud toužíte po kouscích, které něco vydrží, možná budete zklamaní.
A pak jsou zde žaloby. Společnost AirWair International, vlastník značky obuvi Dr. Martens, internetový obchod zažaloval. Mimo jiné argumentoval tím, že Shein společně s jeho spřízněnou stránkou Romwe nabízejí zákazníkům padělané zboží. Shein ale jakoukoli vinu popírá a stojí si za svým. Na podzim proběhne soud, který rozhodne. I v případě, že dopadne pro e-shop dobře, bude muset čelit dalším žalobám, které se chystají podat další známé značky. Tato kauza by tedy mohla Shein vážně poškodit.
Čínský e-shop má své pro i proti, ale i tak má oproti konkurenci obrovskou výhodu – lidé tam nakupují hlavně kvůli extrémně nízkým cenám. Jak se na to tváří konkurence? Například Zara ročně vydá kolem 50 tisíc nových kousků. Shein jich vydá šestinásobně tolik. To samé H&M. Zde jsou sice ceny o něco nižší než v Zaře, ale i tak Shein vede, co se nízkých cen týče.
Nutno však podotknout, že španělská Zara a švédské H&M jsou na trhu o mnoho let déle, a na světě existuje mraky jejich spokojených zákazníků. Jedná se o světoznámé značky, a zákazníci tak nějak vědí, že když si trochu připlatí, mají jistější kvalitu. Je tedy na každém, pro co se rozhodne a čemu dá přednost.