Rychlá káva s sebou? Bez vlastního kelímku? Nově si za ni bude Starbucks účtovat o korunu více. Americká kavárenská síť se tak snaží bojovat proti jednorázovým plastům. Tentokrát i v České republice. Vybrané peníze poputují na projekty iniciativy Sázíme budoucnost.
Vychovávat tuzemské zákazníky k ohleduplnosti není pro Starbucks nic nového. Již od roku 2008 razí strategii vlastního hrnečku či kelímku. Ten nejenže pomůže ušetřit životní prostředí, ale i zákazníkovu kapsu. S vlastním hrnkem vás totiž čeká sleva deset korun na každý nápoj.
Podle statistik společnosti je tato možnost mezi Čechy čím dál populárnější, její obliba meziročně narostla až o 100 %.
Hrneček na další používání si můžete zakoupit přímo na pobočce kavárny. Na výběr je z několika barevných variant, náročnější zákazník může sáhnout dokonce i po termohrnku.
„Věříme, že je velmi důležité, abychom se starali o naši planetu a snažili se podporovat ostatní, aby činili totéž. Jelikož jsme společnost, která je závislá na zemědělských produktech, je to pro nás logické i z hlediska podnikání. A protože na této planetě žijeme, tak je to prostě správná věc,“ odůvodňuje svoji zelenou politiku Starbucks.
Zároveň ale zdůrazňuje i svoji provázanost s občanskou společností.
„Nacházet rovnováhu mezi ziskovostí a společenským svědomím považujeme za svou povinnost. Z tohoto důvodu klademe velký důraz na to, abychom do životního prostředí zasahovali co nejméně, ať už jde o trvale udržitelné pěstování kávy, ohleduplnou výrobu i dopravu nebo omezení produkce odpadu a jeho recyklaci,“ doplňuje kavárenská síť.
V České republice si k naplnění tohoto účelu společnost vybrala projekt Sázíme na budoucnost. Ten si klade za cíl v následujících pěti letech vysadit deset milionů stromů. Ty mají pomoci zchladit česká města a podpořit odolnost krajiny vůči dopadům klimatických změn.
„Výsadbou stromů práce nekončí, právě naopak. Aby dnes vysazené stromy přežily do příštích let, musíme se postarat o jejich důslednou a dlouhodobou ochranu i zálivku. Stejný důraz je potřeba klást i na vhodnou druhovou skladbu a místo, protože řada původních dřevin nemusí již extrémy počasí do budoucna ustát,“ uvadí iniciativa.
Starbucks ovšem není zdaleka první, kdo se v tuzemsku snaží o udržitelné podnikání v kavárenském odvětví. Slevu na nápoj do vlastního kelímku nabízejí například i české řetězce CrossCafe či Mamacoffee, oba shodně po pěti korunách.
„Největším zdrojem jednorázových obalů jsou brčka a kelímky. Brčka jsme úplně zrušili a dáváme je pouze na vyžádání, zejména zákazníkům, kteří je ze zdravotních či jiných důvodů potřebují. U kelímků motivujeme zákazníky nosit si vlastní hrnečky poskytnutou slevou. Pokud si zákazník přinese vlastní nádobu na nápoj, dostane slevu 5 Kč,“ píše Mamacoffee ve své osvětové kampani.
Stranou však nestojí ani velcí hráči rychlého občerstvení. McDonald's v minulých letech taktéž zcela upustil od plastových brček a kelímků, díky čemuž ročně ušetří až 60 tun plastů.