Reklama

Včely z Penny či zahrady Kauflandu. Obchodní řetězce jdou ekologii naproti

Žena drží v dlani hlínu se semenáčkem rostliny Canva

Ekologie a udržitelnost jsou velkými tématy moderní doby. Své o tom vědí i obchodní řetězce, které se v obou oblastech čím dál tím více angažují. V rámci nových projektů se obchody zabývají využitím odpadu i podporou přírody, a to nejen kvůli své atraktivitě pro zákazníky.

Přečtěte si také

Domácí Snickers tyčinka? Stačí vám na ni mísa a mrazák, kam se hrabe ta kupovaná

Ekologická odpovědnost je v současnosti velikým tématem, které rezonuje společností. Znovuvyužívání materiálů i ochranu přírody podporuje mnoho lidí, a není proto divu, že se těmito oblastmi zabývají i obchodní řetězce.

Včelařství a zahradničení v rukou supermarketů

Pro přímou podporu přírody se rozhodl například obchodní řetězec Kaufland, který v současnosti provozuje již šest komunitních zahrad. Právě v červnu otevřel hned dvě z nich, a to poblíž svých pražských prodejen. Komunitní zahrady v sobě zahrnují ovocné stromy a keře, záhony či hmyzí hotely. Přínosem jsou jednak pro lidi, kteří na nich pěstují svoji úrodu, ale i celkově pro přírodu ve městě, například pro hmyz, který zde může najít potřebné zázemí.

Na ochranu a využití hmyzu se ostatně rozhodl zaměřit i další řetězec, Penny Market. Ten od letošního roku plánuje výstavbu včelích úlů kolem svých centrálních skladů – hned osmero úlů kolem každého z nich má napomoci k rozvoji a růstu včelí populace, která je pro zdravou biodiverzitu nezbytná.

Se včelami se navíc pojí i med a další včelí produkty, které jsou součástí mnoha výrobků a potravin běžně dostupných v obchodech. I na to chce tedy Penny Market svým projektem poukázat.

Včely létající kolem včelího úlu Canva

Recyklace nesmí chybět. Hodí se u tašek i trendy batohů

Je libo skutečný unikát? Pokud chcete ocenit snahu řetězců v oblasti recyklace, vyzkoušejte nový projekt Datartu. Prodejce elektroniky se chystá uvést na trh jedinečnou kolekci batohů vyrobených z již nepotřebných reklamních plachet. Batohy seženete přímo na jeho e-shopu, výdělek z jejich prodeje pak půjde na podporu mladých designerů, kteří se zabývají inovací materiálů.

Plachty jsme doposud ekologicky likvidovali, chtěli jsme k tomu ale přistoupit jinak, materiály znovu použít a současně při tom podpořit lokální výrobce a také mladé designéry, aby své nápady v oblasti znovuvyužití materiálů mohli realizovat,“ přiblížila mluvčí Datartu Eva Kočicová.

Z jedné plachty lze dle ní vytvořit i 50 batohů, záleží na jejím stavu. Kolik batohů bude celkem na prodej, však zatím není jisté – a tím spíš, jelikož řetězec nedávno poslal některé z plachet na Hodonínsko k zakrytí tamních budov poničených tornádem.

Využití recyklovaných materiálů je ostatně cestou i v řetězci Tesco. I ten využívá již nepotřebný odpadní materiál k výrobě nákupních tašek, a to už od roku 2020.

Je libo sušenky z piva nebo zbytků kávy?

Recyklace překvapivě nemusí fungovat pouze v papírnictví, ale i v oblasti potravinářství. Důkazem mají být jedinečné sušenky, které vzniknou spoluprací IKEA, Ugo nebo pivovaru Plzeňský Prazdroj a biopekárny Zemanka. Ta se v případě prvních dvou značek zaměří na výrobu sušenek ze zbytkových surovin z kávovarů či tvorby ovocných šťáv, u pivovaru pak z tzv. pivovarského mláta.

S pivovarem přitom pekárna spolupracuje již přes rok. Část výdělku z prodeje sušenek jde pak na podporu rozvoje komunit i přírody. Nadace pomáhá financovat různorodé projekty od investic do zanedbaných veřejných prostor, přes výsadbu městské zeleně až po různé formy programů setkávání lidí různých věkových kategorií,“ komentovala iniciátorka projektu Tereza Kamal.

Reklama
Reklama