Nakupovat na internetu je v mnoha ohledech jednodušší než nakupovat v klasickém kamenném obchodě. Jednak si můžete porovnat ceny, za které jednotlivé e-shopy dané zboží nabízí a nakoupit tak co možná nejvýhodněji, ale především si můžete dohledat recenze zákazníků. Zkušenosti ostatních lidí jsou totiž lepší než vyšperkovaný popisek v internetovém obchodě. Jenomže ne všem recenzím se dá věřit. Jak poznat falešné recenze od těch skutečných?
Rozeznat autentické recenze od těch falešných není vůbec jednoduché. Kdyby to snadné bylo, profesionální pisálci by neměli co jíst.
Někteří obchodníci si totiž najímají psavce, kteří vymýšlí dobré recenze na jejich produkty a služby, anebo sepisují recenze negativní na produkty či služby konkurence.
Možná si to ani neuvědomujete, ale recenze mají na rozhodování potenciálních zákazníků obrovský vliv. Kolikrát stačí jedna negativní recenze, a zájemce už je na vážkách. Existuje totiž opravdu velké množství lidí, kteří se zásadně rozhodují podle recenzí – jedna studie dokonce odhaduje, že se tak děje až v 90 % případů.
Výzkumná a poradenská společnost Gartner přitom odhaduje, že 10–15 % recenzí na internetu je falešných. Nemusí jít přitom nutně o falešné recenze psané profesionály. Mohou je psát například rodinní příslušníci, přátelé nebo také zákazníci, kteří za jejich napsání dostanou slevu na služby či zboží. Zákazníci s příslibem slevy jen stěží napíšou negativní hodnocení, byť by možná za normálních okolností nějaký nedostatek vytkli. A samostatnou kapitolu potom tvoří influenceři.
Nejde jenom o zboží, ale také o služby – ať už se jedná o ubytování, restaurace, kadeřníky, lékaře a mnohé další profese. Čím více na výběr spotřebitel má, tím více recenzí konkrétní zboží či služba potřebuje, aby se od ostatních odlišila a zákazníky přiměla k nákupu.
V roce 2013 skupina pod vedením newyorského generálního prokurátora v rámci akce „Operation Clean Turf“ zjistila, že si 19 firem nechalo na zakázku psát falešné recenze na webech, jako je Yelp, Google Local a CitySearch.
Často k tomu využívaly služeb Filipínců, Bangladéšanů, Indů a Východoevropanů, kterým za jednu recenzi platili od 1 do 10 USD. Vytvářením falešných recenzí se firmy dopustily nezákonných a podvodných obchodních praktik včetně porušení hned několika zákonů proti falešné reklamě.
Právě problematikou falešných recenzí se zabývají už i výzkumné skupiny, pod jejichž vedením vznikají algoritmy na jejich rozpoznání.
Dokud však rozpoznávací algoritmy nevzniknou a nezačnou fungovat, budeme si muset vystačit se svým vlastním úsudkem. Naštěstí bývají některé falešné recenze natolik do očí bijící, že to přehlédnout ani nejde.