Při nákupu nového zboží vždy odcházíme s tím, že je vše v naprostém pořádku. Problém se však může vyskytnout kdykoliv, a právě proto je tu možnost reklamace. Zákon upravuje její časové lhůty, možnosti výměny zboží, vrácení peněz atd. Znáte svá práva a správný postup reklamace?
Záruční lhůtou se myslí doba, po kterou je možné zboží reklamovat – po jejím uplynutí nárok na reklamaci zboží zaniká. Obecně se jedná o lhůtu, která nabývá platnosti od okamžiku nákupu zboží či vykonané služby.
Většinou známe dvouletou záruční lhůtu, ta však nemusí platit vždy – pro každou kategorii zboží či služeb se může trochu lišit.
Jeden z nejčastějších mýtů v oblasti reklamací je nutnost předložit při reklamaci zboží záruční list. Zákon nic takového nevyžaduje! Povinností zákazníka při reklamaci zboží je pouze doložit pořízení zboží u konkrétního prodejce v konkrétní den.
Pro reklamaci tedy můžete použít fakturu či jiný doklad s potřebnými náležitostmi (datum, částka, razítko apod.). Pakliže takový doklad nevlastníte, postačí vám výpis z bankovního účtu, fotografie účtenky i svědek, který dosvědčí pořízení reklamované věci.
K reklamaci zpravidla dochází v případě, kdy zakoupené zboží ztrácí na funkčnosti, neodpovídá popisu nebo dochází k závadám. Zboží není nutné reklamovat v původním obalu a v místě prodeje. Dle občanského zákoníku má spotřebitel (kupující) právo na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s reklamací (poštovné nebo jízdné do prodejny). Reklamovat nelze vadu, kterou způsobil spotřebitel!
Vrácení zboží má svá specifika. Při fyzickém nákupu se s ním setkáme spíše výjimečně, při on-line nákupech jde však o zákonem dané právo – zákazník smí odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Musí ovšem dodržet následující podmínky:
Zpravidla činí lhůta na vyřízení reklamace 30 dní. Při jejím nedodržení je možné od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení peněz za reklamované zboží. Prodloužit tuto lhůtu lze jedině s výslovným souhlasem zákazníka.
Reklamaci můžete vyřídit osobně v prodejně či pobočce obchodu, kde jste dané zboží zakoupili. Pokud prodávající nevyřídí reklamaci ihned, sepíše s vámi reklamační protokol.
Jedná-li se o reklamaci zboží, které bylo nakoupeno on-line u internetového prodejce, pak je potřeba ji napsat písemně a vložit k reklamovanému zboží, které prodejci zasíláte.
Při reklamaci zboží můžete narazit na její zamítnutí – vadné zboží se vám tak vrátí s prodejcovými argumenty (ty ovšem nemusí být vždy relevantní). Pokud jste tedy přesvědčeni, že jste v právu a nesouhlasíte s vyjádřením obchodníka, máte možnost se tomuto jednání bránit:
Máte zkušenosti s reklamací zboží? Podělte se se svým příběhem v komentáři pod článkem.