I když život v pandemii často svádí k beznaději a celkové rezignaci na všechno, najdou se i tací, kteří na sobě naopak začínají pracovat, a to ať už jde o sport, nebo zdravější stravování. Superpotraviny už však spotřebitele překvapivě tolik nezajímají.
Jestli nám koronavirus vedle toho všeho, co vzal, také něco dal, je to rozhodně čas na přemýšlení. Nad sebou samými, životními prioritami a v neposlední řadě pochopitelně nad svým zdravím.
Za ten rok zřejmě mnohým z nás v hlavě kolovaly podobné otázky a podněty k zamyšlení:
Klást si tyto otázky a snažit se napravovat chyby ve svém životním stylu je asi tím nejlepším možným způsobem, jak z této krizové doby vyjít co možná nejlépe. Až bude totiž pandemie za námi a my se vrátíme k našim běžným životům, ze zdravějšího způsobu smýšlení a správných návyků můžeme jen získat.
V celkovém zdraví totiž i samotná psychika hraje významnou roli. Těšit se na to, co bude, až covid nebude řídit naše životy, je pro nás pochopitelně mnohem výhodnější než na všechno rezignovat.
Značné množství lidí s politováním přiznává, že kvůli koronaviru sedí doma a tloustne. Podle průzkumu společnosti Ipsos se takto vyjádřilo 31 % respondentů, přičemž 32 % z nich řeklo, že vůbec nesportuje. Na druhou stranu, avšak v menším měřítku, pozorujeme i opačný trend.
Existuje nezanedbatelný podíl lidí, konkrétně 45 %, který sportuje minimálně jedenkrát týdně, z čehož 12 % sportuje i 4krát za týden a více. Právě během pandemie ostatně 17 % lidí začalo cvičit více. Díky častějšímu pohybu a zdravější stravě se podařilo zhubnout 13 % dotázaných, v menší míře pak lidé přestávají s kouřením a omezují alkohol.
Že se Češi pokouší právě v tomto období zdravěji stravovat, dokazují také prodejní data našeho největšího zážitkového portálu Slevomat. Prodeje v kategorii zdravé stravy si totiž během loňského roku polepšily o 71 %.
Data ukazují, že se lidé mimo jiné zřejmě přestávají bát zdravějších tuků, protože na odbyt jdou ořechy, nejrůznější ořechová másla, kokosový olej a přepuštěná másla ghí. Hodně se prodává také sušené ovoce a semínka. Právě v kategorii zdravé stravy se průměrná cena nákupu zvýšila z původních 490 Kč na 610 Kč.
Kupodivu na ústupu jsou ale tzv. superpotraviny. „Před lety byly velkým trendem takzvané superpotraviny, kam patří například chia semínka a podobně, které se staly součástí aktivního života. Jelikož tyto možnosti dlouhodobě ustaly, přesunula se pozornost k zdravějším pochutinám, jakou jsou právě oříšky či domácí potraviny,“ popisuje nový trend nakupování, který se zrodil během koronaviru, ředitel Slevomatu Ladislav Veselý. Kategorie superpotravin se totiž během loňského roku propadla o 46 %.
Prodej v kategorii jídla s sebou vzrostl v porovnání s rokem 2019 o 220 %. „Tady se kombinuje několik faktorů. Část lidí byla solidární ke skomírajícímu gastro segmentu. V průběhu času se pak přidávali i ti, co už nechtěli doma neustále jen vařit,“ vysvětluje Ladislav Veselý.
Podobně dobře se na Slevomatu daří i firmám nabízejícím krabičkovou dietu – podle svého cíle a programu (např. hubnutí, nabírání svalové hmoty apod.) si stanovíte svůj stravovací program a firma vám doručí jídlo na celý den. „Mnoho lidí během uplynulého roku bez dostatku pohybu začalo přibírat. Je patrné, že od Nového roku s vlnou předsevzetí roste počet lidí, kteří stravování řeší, nebo se přímo pouští do nejrůznějších diet,“ míní Ladislav Veselý.