Za nedoručené dárky vám umí banka vrátit platbu zpět na účet. ČOI radí, jak na to

Za nedoručené dárky vám umí banka vrátit platbu zpět na účet. ČOI radí jak na to Canva

A je po Štědrém dni! Přestože doručovací služby letos zveřejnily termíny, do nichž garantovaly dodání do Štědrého dne, některé zásilky se i letos ke svým adresátům nedostaly včas. Balíčky na dobírku nejsou problémem, ty jednoduše po Vánocích nepřevezmete. Co ale dělat, když jste objednávku zaplatili předem, avšak do Vánoc nepřišla a prodejce se brání vrátit peníze zpět? Česká obchodní inspekce prozradila, že o vrácení platby můžete požádat svou banku.

Přečtěte si také

Vietnamská káva: Vysoký obsah kofeinu a pořádně sladká chuť, která vás nakopne

Dárek nebyl doručen v čas

Pokud jste za dárky zaplatili předem online kartou, ale internetový prodejce je dodal pozdě a odmítá vrátit peníze, pomůže vám tzv. chargeback. Jak funguje? Vaše banka stáhne částku od banky prodejce, pokud neprokáže, že zboží doručil.

Podle České obchodní inspekce zkušenosti Evropského spotřebitelského centra (ESC) ukazují, že banky svým klientům mnohdy vycházejí vstříc, i když k provedení chargebacku nejsou povinovány zákonem. Velmi podobně se dá postupovat také pro vracení plateb po porušení smlouvy či u některých elektronických platebních systémů. Pozor jen na převody mezi bankovními účty, zde takovou pomoc očekávat nelze.

Někdy si spotřebitelé neověří, od koho nakupují, a zaplatí rizikovému e-shopu. Nebo někteří menší, jinak féroví prodejci, mohou mít problémy kvůli vysokému počtu objednávek, nedoručují zboží v uvedených termínech a nestíhají ani vracet peníze. Pokud spotřebitelé zaplatili kartou nebo prostřednictvím elektronického platebního systému, resp. elektronické peněženky, je zde možnost získat své peníze zpět," říká Ondřej Tichota z ESC, které pomáhá řešit nároky vůči obchodníkům z jiných zemí EU, Velké Británie, Norska a Islandu.

Platit kartou se vyplatí, při nedodání lze využít službu chargeback Canva

Jak si v bance chargeback zařídit?

Obraťte se na oddělení reklamací plateb banky, která vydala vaši kartu. Pokud jde o systémy elektronických peněženek, můžete se obrátit na zákaznickou podporu. 

„Někdy banky provedou chargeback i v případě, kdy prodejce odmítá odpovědnost za dodání jiného než objednaného zboží. Spotřebitelé by měli mít připravené podklady pro vydavatele karty, včetně objednávky, faktury a komunikace s prodejcem," říká Ondřej Tichota. „Vždy je dobré si rozbalování zásilky nafotit nebo natočit. Takový záznam se může hodit také, když je zboží dodáno poškozené," dodává.

Pozor na bankovní převody!

Zpravidla nelze získat peníze zpět po platbě bankovním převodem. „Proto podvodníci obvykle vyžadují platby bankovním převodem. Tak doporučujeme platit jen u e-shopů, které spotřebitel zná nebo které si dobře prověřil," uvádí Ondřej Tichota z ESC ČR.

  • Tip: K prověření prodejce poslouží návod na serveru evropskyspotrebitel.cz/podvod