Restaurace, hotely i wellness služby musí mít už několik týdnů podle nařízení vlády dočasně zavřeno. Na Českou obchodní inspekci (ČOI) se obracejí lidé z řad živnostníků i spotřebitelů, kteří netuší, jak postupovat při reklamaci poukazů, kterým končí platnost a kvůli restrikcím není možnost je využít. Inspektoři proto sepsali pravidla uplatňování reklamací v době nouzového stavu, kdy musí být většina podniků a služeb dočasně uzavřena.
Na základě krizových opatření platí řada zákazů a omezení v oblasti kulturních, sportovních a dalších akcí a v provozu maloobchodu.
V případě, že na základě krizového opatření není možné, aby byl splněn závazek ze smlouvy včas, jedná se o zásah tzv. vyšší moci. Takové situace mohou být např. následující:
Prodejci tudíž nejsou schopni dopřát zákazníkům to, co si zakoupili – vinu nicméně nenesou a za škodu, která vznikne v důsledku prodlení, nenesou ani odpovědnost.
Zákazníkovi nicméně jeho právo odstoupit od smlouvy a případně se i domáhat náhrady škody zůstává. Možné je dokonce i vrácení kompletní částky, která byla kupujícím zaplacena – vše záleží na konkrétním případu a domluvě.
ČOI ovšem všechny nabádá, aby, obzvláště v této specifické době, pamatovali na ohleduplnost a trpělivost. Situace je totiž mimořádná a některé podniky nemusí mít např. ani personální kapacity, aby všem reklamacím zvládaly včas vyhovět. Nátlak či vyhrožování ale nic nevyřeší – právě naopak. Jednalo by se totiž o postup v rozporu s dobrými mravy a na ten se nárok právní ochrany nevztahuje.