6 zákeřných triků, jak z nás obchody tahají peníze a nutí nás utrácet. Vůně i velké koše umí divy

Žena veze nákupní košík Minerva Studio / Shutterstock.com

Obchodníci a marketéři jsou velmi šikovní lidé, kteří za pomoci psychologů a různých studií mění obchody v absolutní davové šílenství. Vytvoří atmosféru, ve které je zkrátka těžké se ovládat. Jejich triky se však často zakládají na lži. Ukážeme vám příklady a poradíme, jak se nákupním horečkám úspěšně bránit.

Přečtěte si také

Česká pošta a DPD spojují síly: Balík z DPDčka vyzvednete nově i na poště

1. Slevy hned u vchodu

Takové fígle je možné vidět například v prodejnách potravin, kde je hned u vstupu sáhodlouhý regál se smíšeným zbožím, které je ve slevě. Nejen, že je to matoucí, protože pak vlastně ani nevíme, kde co hledat, ale také to naláká k většímu utrácení. Je to přece levné.

  • Tikající bomba – Když je akční nabídka časově omezena, vzbuzuje to v nás pocit, že musíme nabídku co nejrychleji využít.
Žena si čte účtenku z obchodu a je z toho překvapená PERO studio / Shutterstock.com

Falešné slevy

Uměle navýšená sleva, nebo dokonce čarování s cenou výrobku může spotřebitelům zamotat hlavu. Sama Česká obchodní inspekce varovala před hláškami typu „poslední tři kusy“ nebo „tento produkt si prohlíží 25 zákazníků“.

Ceny už si ovšem obchodníci před slevovou akcí nesmí neúměrně navýšit. Stalo se tak od ledna 2023 novelou zákona o ochraně spotřebitele. Spolu se slevou musí obchodník uvést, za kolik se výrobek prodával v předchozím období. Pokud se se smyšlenými slevy stále setkáváte, můžete prodejce nahlásit ČOI.

2. Nejdražší zboží ve výšce očí

Nejdražší potraviny často televizí propagované značky najdete ve výšce očí. Jsou to produkty, které jsou neustále v zorném poli. A pokud nevíte, že existuje alternativa za méně peněz a leckdy i s kvalitnějším složením, nebo jen spěcháte, koupíte si to. A na to marketéři spoléhají.

Výrobci dokonce platí obchodům takzvané regálné, aby jejich produkty umístili právě na nejvhodnější místo.

3. Sladkosti a nezdravé věci na každém kroku

Lákadla pro děti vidíme na každém rohu. Tu stojan s Coca-Colou, hle, tady čokoládové tyčinky. Ledová káva zde… Nejčastěji nabízené produkty jsou nejen nezdravé a pro děti většinou nevhodné, ale také drahé. A kolik rodičů zvládne vzdorovat svým dětem u deseti stojanů během jednoho nákupu? Většina z nich si skutečně něco z toho koupí.

4. Lákavá hudba a vůně

Například v obchodech s oblečením se spoléhají především na hudbu. Tyto skladby jsou často podobné těm, které známe z populárních filmů o nakupování. Zkrátka získáme pocit, že nezdravě utrácet za nepotřebné věci je v pořádku. V supermarketech spoléhají na vůně. Zejména pak v oddělení s pečivem.

Zajímavost

Vůně čerstvě upečeného pečiva je cítit i v prodejnách, které nemají vlastní pekárnu. Supermarkety často vůni v klimatizacích upravují a zintenzivňují. Nejčastěji vůně ovoce a zeleniny, případně pečiva, která u lidí vzbuzuje ještě větší chuť nakupovat.

Máslový croissant
Čas přípravy: 12 hod Obtížnost: Náročný

Máslový croissant

Upečte si domácí máslové croissanty. Toto tradiční francouzské pečivo je voňavé, úžasně nadýchané a křupavé a jeho fantastická chuť vás dostane do kolen. Příprava domácích croissantů je sice trochu časově náročnější, ale jinak jednodušší, než byste čekali, tak se do nich pusťte, stojí za to!

Máslový croissant

5. Změna prodejny

Velmi známým fíglem je pravidelná rekonstrukce prodejen. Když se pak po čase vracíme na nákup, nestačíme se divit. A co hůř, některé potraviny jsou u sebe tak nelogicky poskládané, že nemáme naději je ani najít. Svým způsobem má toto řešení pro obchodníky i značné nevýhody. Pokud totiž zákazníci nezvládají něco najít, mohou jednoduše odejít ke konkurenci.

  • Bludiště – Čím komplikovanější plocha prodejny je, tím víc se motáme kolem regálů a nakupujeme zboží, které vlastně ani nepotřebujeme.

6. Velký nákupní vozík

Trikem jsou hluboké obří koše, do kterých se pohodlně usadí dospělý muž s dítětem. Čím větší, tím lepší. No řekněte, necítili byste se trochu divně, kdybyste vezli v obřím košíku dvě housky?

Žena jede rychle s nákupním vozíkem Stokkete / Shutterstock.com

Jak odolat trikům obchodníků?

Choďte nakupovat s vlastní taškou

Pokud nepořádáte rodinnou sešlost, je zbytečné brát si košík na kolečkách. Noste si vlastní tašky a naplňte je jen těmi produkty, které potřebujete. V obchodech nabízí plátěné tašky od 25 Kč nebo nákupní košík od 299 Kč.

Pište si nákupní seznam

Než vyrazíte na nákup, napište si chybějící produkty. Pak jen kličkujte s taškou zavěšenou na předloktí a hledejte to, co opravdu chcete. Nikoli to, co vám chtějí prodat.

Nakupujte najezení

Před vstupem do obchodu si dopřejte malou svačinku. S kručícím žaludkem si zcela určitě naberete plno jídla, o které byste jindy ani okem nezavadili.

Opravdu to potřebujete?

Před cestou do supermarketu si ještě jednou projděte svůj seznam. Pokud v něm jsou i kousky oblečení či elektronika, položte si otázku: Opravdu to potřebuji? Větší nákupy si nechte projít hlavou. Ignorujte velké slevy, protože po nich přijdou další a další a další. A jak teď už víte, některé z nich ani nejsou reálné.

Zdroje: choice.com.au, coi.cz, lifegate.com, coi.cz