Finanční potíže, které způsobila přísná opatření proti šíření koronaviru, se dotkly bez rozdílu každého. Slabější rozpočet mají jak rodiny, tak živnostníci, drobné firmy i velké společnosti. Na krizi doplatily také některé módní řetězce. Kvůli poklesu výdělků musejí zrušit řadu svých prodejen i takové značky jako H&M, Zara nebo Esprit.
Švédský módní řetězec H&M Group provozuje obchody značky H&M, která je rozšířená v celé České republice. Dále pod něj patří méně známé značky jako jsou COS, Weekday a Monki. V posledním čtvrtletí se společnosti příliš nedařilo: Koronavirus má na svědomí pokles jejího obratu o více než 50 %! Obchody nyní lákají zákazníky na atraktivní slevy, ale téměř 200 poboček bude zavřeno. O které prodejny půjde, zatím H&M Group nezveřejnila. Na našem území máme 50 obchodů H&M, doufejme, že nám je nechají.
Podobně je na tom značka Esprit. Kvůli finančním ztrátám zruší kolem padesáti německých obchodů. O práci tak přijde zhruba 1 100 zaměstnanců. Další propouštění se dotkne centrály v Hongkongu. Řetězec předpokládá, že takto ušetří 100 milionů eur ročně.
Esprit má na našem území prodejny pouze v Praze a v Brně, nakupovat ovšem můžeme odkudkoli přes e-shop.
Prodejny se chystá zavírat také společnost Inditex, pod kterou mimo jiné spadá značka Zara. Ukončen bude provoz 1 200 prodejen z celého světa. Týká se to především méně populárních značek. Část obchodů bude nahrazena novými, které by měly společnosti přinést větší výdělky. Více se dočtete v našem předchozím článku: Španělský módní gigant oznámil, že celosvětově uzavře 1 200 obchodů, bude mezi nimi i Zara.
Přestože bude prodejen méně, Inditex nepočítá s velkým propouštěním zaměstnanců. Chystá se totiž posílit prodej přes internet, a tak lidem ze zrušených obchodů nabídne práci spojenou s provozováním e-shopu.
Řadu obchodů zrušila rovněž firma C&A a koronakrize dolehla i na prodejny s luxusním spodním prádlem Victoria’s Secret.
Provozování e-shopu je pro obchodníky výhodnější. Stále více značek proto vychovává zákazníky k nákupu přes internet. Prohlížení produktů z pohodlí domova je pro mnohé příjemnější, v oblasti módy je ovšem objednávání do velké míry risk. Obchody mají ze zákona povinnost poskytnout zákazníkovi 14denní lhůtu na vrácení zboží. Ke spokojenosti nakupujících ovšem bývá tato doba obvykle delší. E-shop ZOOT ji má stanovenou na 60 dní, společnost Deichmann má lhůtu dokonce neomezenou. Nenošené boty v původní krabici zde lze vrátit klidně půl roku po koupi.
Další výhodou, kterou internetové obchody zákazníkům nabízejí, je poštovné zdarma od určité ceny nákupu. Lidl e-shop neúčtuje poštovné při nákupu nad 1 000 Kč, módní obchod Mango při nákupu nad 950 Kč, spodní prádlo Tezenis vám bezplatně doručí, pokud nákup stojí 1 100 Kč a více.