Zákazníci milují slevy a akční ceny, proto jim řetězce vycházejí vstříc a slevy hojně poskytují. Ne každá sleva je ale výhodná, je to jistý marketingový tah, který se jen jako sleva může tvářit. Zákazníci si toho začali všímat a nelíbí se jim to.
Slevy jsou jeden z marketingových tahů prodejců, který funguje a na zákazníky platí. Každý chce totiž ušetřit a zejména v dnešní době vysokých cen. Některé slevy jsou výhodnější, jiné méně a zde je právě zakopaný pes. Mnoho lidem stačí vidět žlutou nebo dokonce červenou cedulku s nápisem „ve slevě“ a automaticky zboží dávají do košíku, někdy se ani na výši slevy nepodívají.
Prodejci jsou ale chytří a spoléhají na to, že zákazníci nejsou tak pozorní nebo nemají čas zkoumat, kolik co přesně stojí. To, že je někdy cena uvedena za položku a někdy za 100 gramů a výsledná reálná cena se tedy liší, je jiná pohádka, ale dnes se zaměříme na výši slevy.
Lidé si začali všímat toho, že sleva tak nízká, že je dle jejich slov vyloženě směšná a že si snad řetězce dělají srandu. Není totiž výjimkou, že je sleva například v řádech několika haléřů. Někteří si stěžují, že to snad ani není legální, druzí říkají, že to sleva je a je úplně jedno, jak je velká.
Ať už je sleva 100 Kč nebo 5 haléřů, o slevu se jedná a legální samozřejmě je. Zda se vyplatí a zda to není tak trochu trik na zákazníky, to je už věc jiná. Zákazníci si začali slevy fotit a sdílejí je na internetu, přičemž diskutují o tom, zda se to dá považovat za slevu, či nikoliv.
Dle zákona musí být sleva označena srozumitelně a viditelně, podmínky výše slevy zákony nijak neurčují.
V redakci jsme vyrazili do terénu a zeptali se zákazníků v pražských nákupních centrech, co říkají na slevy, které matou.
„Musím se přiznat, že jsem se v minulosti často nechala nachytat jen tím, že byla cena ve žlutém rámečku, což pro mě automaticky znamenalo slevu. Jakmile jsem zjistila, že může být třeba i jen pár haléřů, začala jsem si to více hlídat, protože někdy se to za akční a výrazně výhodnou slevu nedá považovat.“ – Michaela
„Přijde mi, že si dnes už se slevami dělají, co chtějí. Co je za slevu devět haléřů? Vždyť to není nic! Když si uvědomíme, jak vysoké jsou dnes ceny nejen za potraviny, myslím si, že by takové až trapné slevy neměly být vůbec dovolené. Může to zmást a smrdí to podvodem.“ – Ivana
„Vždy nad takovými slevami kroutím hlavou. Vždyť haléře už ani nemáme a jedná se o tak nízkou cenu, že je to prostě směšné. Nelíbí se mi to a přijde mi to jen jako marketing, nikoliv snaha pomoci zákazníkům. Tím pádem veškeré slevy postrádají smysl, protože to vlastně žádné slevy nejsou.“ – Petr
„Sleva je to malá, ale je. A jak se říká, halíře dělají talíře. Přijde mi, že jsou lidé zmlsaní a neustále mají s něčím problém. Sleva je označená, takže si ji každý může přečíst, vyložit po svém a svobodně se rozhodnout, zda na ni přistoupí. Marketing to asi je, ale nejedná se o nic zakázaného. Také nemusíme mít slevy vůbec žádné, že.“ – Hana
„Ono totiž záleží na tom, jak je sleva uvedena. Pokud by bylo povinné uvádět i slevu v procentech, lidem by to už na první pohled došlo, že se jedná o opravdu minimální slevu, která není skoro žádná. Nezbývá nic jiného, než být pozorný, nakupovat pomalu a pokud nevidíte, vezměte si brýle.” – Karolína
Pokud se ptáte, jak se nenachytat, poradíme vám jediné – čtěte pozorně cedule s informací o slevě, včetně malých písmen. Je jen na vás, zda budete cenu akceptovat a zboží si zakoupíte, nebo ne. Pokud něčemu nerozumíte, vždy jsou v obchodě informovaní lidé, kteří vám jistě pomohou s vysvětlením.
Zdroj: Kupi.cz