Lidl Plus, Kaufland Card, Klub Rossmann, Clubcard – tyto názvy dnes zná snad každý Čech. Patří mezi nejoblíbenější věrnostní programy v České republice. Dle výzkumu společnosti Incomind jsou nejčastěji využívány výhody věrnostních programů u nákupu potravin, avšak nejrozšířenějším věrnostním systémem je Karta výhod Dr. Max. Zeptali jsme se respondentů, jestli využívají věrnostní programy a jaké výhody jim přinášejí.
Věrnostní programy jsou založeny na různých principech. Mezi nejoblíbenější patří ty, kde se sbírají body. Čím více zákazník utratí, tím více bodů získá. Body lze následně vyměnit za zboží. Zákazníci mohou sbírat body nejen za nákupy, například v programu H&M Membership je získávají za recyklaci oblečení. Věrnostní program Zalando zase ocení zákazníky za psaní recenzí.
Některé obchody lákají nové zákazníky na registraci nákupů na věrnostní kartu, kde budou mít přístup ke slevám, voucherům a limitovaným produktům. Tento typ využívá Sephora, výměnou za nákup nabízí výhody, jako jsou narozeninové dárky, nákupní poukázky, kosmetická školení. Jak je vidět, zapojení zákazníků prostřednictvím věrnostních programů je různorodé a mohou ho budovat velké i malé společnosti.
„V průměru jsou Češi osobně zaregistrovaní již do 14 věrnostních programů,“ uvádí František Trunec na webu INCOMIND, zabývající se výzkumem věrnostních programů a zákaznických portálů v roce 2024.
1. Karta výhod Dr. Max (63 %)
2. Tesco Clubcard (58 %)
3. Lidl Plus (61 %)
4. Kaufland Card (52 %)
5. dm active beauty (48 %)
6. Moje Penny (50 %)
7. Můj Albert (50 %)
Přidám i svou vlastní zkušenost. Před pár lety jsem dostala letáček, abych si jako novopečená maminka založila dětský věrnostní program v jednom populárním řetězci drogerií. Doma jsem vše udělala podle návodu, avšak aplikace se mi nechtěla načíst. Při další návštěvě prodejny jsem žádala prodavačku o radu, ale zpátky se mi dostalo pouze líbezného úsměvu se slovy, že také neví. Situace se má tak, že dodnes věrnostní program nemám. Personál by měl vědět, na koho se v případě problémů s věrnostním programem obrátit.
Nedávno jsem využila slevového kupónu na másla v aplikaci jednoho nejmenovaného řetězce. Nadšeně jsem sdělila super cenu i své mamince. Ačkoli má „nabušený“ mobil různými věrnostními programy, zrovna tento jí tam chyběl. Trefně podotkla, že je nedůstojné neustále instalovat nějaké aplikace a programy k tomu, aby si mohla koupit máslo za lepší cenu.
Dle průzkumu INCOMIND mají nejkladnější postoj k věrnostním programům mladí do 30 let. Ale co senioři, kteří s mobilem tolik neumí nebo špatně vidí? Ano, děti nebo personál můžou pomoci, ale koho by bavilo v sedmdesáti letech zdlouhavě hledat aplikaci na slevové karty a pak hledat tu správnou kartu pro daný supermarket či lékárnu, aby si vůbec mohl zboží za výhodnější cenu koupit.
Je jasné, že výhodou věrnostních programů je jednak budování loajality, ale také získávání dat. Protože se za nákupy udělují odměny, shromažďují věrnostní systémy data o tom, co daného člověka zajímá, co nakoupil, kolik utratil atd. A právě tyto informace usnadňují a zefektivňují plánování akcí. Díky tomu je jednodušší vytvářet personalizovaná sdělení a nabídky, které reagují na individuální potřeby spotřebitelů.
Tyto rádoby výhody věrnostních programů vedou k jedinému, a to ke zvýšení tržeb. V zájmu obchodníků je mít co nejvíce stálých a aktivovaných zákazníků, protože právě oni utratí v obchodě nejvíce peněz.
Výzkumy ukazují, že zájem o věrnostní programy rok od roku roste, a není divu, protože nabízejí stále více slev, akcí, odměn a nejrůznějších výhod. To může být důležité zejména v době, kdy inflace těžce dopadá na naše peněženky a nutí nás hledat cesty, jak ušetřit. Je vidět, že mobilní aplikace jsou již standardem v rozsáhlém světě věrnostních programů a stávají se součástí nákupního procesu spotřebitelů.
Zdroje: Kupi.cz, INCOMIND