Není žádným překvapením, že jsme národ pivařů a obecně milovníků alkoholických nápojů. Překvapující je ale fakt, že máme jako Češi rádi i nealkoholická ochucená piva a radlery. Zejména ty, na které vidíme často reklamu.
Málokterý Čech si dokáže představit sobotní oběd, či dokonce celé léto bez dobrého drinku nebo piva. Těch, kteří dávají přednost nealkoholickým alternativám, ale přibývá. Nepatří mezi ně pouze řidiči, těhotné či kojící ženy, ale i běžná populace, která má nealko piva a radlery v oblibě pro jejich chuť, a navíc je považuje za zdravější alternativu klasického piva.
Nižší konzumace alkoholických nápojů má prospěšný vliv na lidské zdraví a také minimalizuje negativní dopady i vedlejší účinky dlouhodobého užívání alkoholu. Nealkoholická piva s příchutí sice obsahují cukr, ale ve výsledku je to lepší volba než právě alkoholické pivo. Radler je pivo nízkoalkoholické a i to je lepší volbou.
Společnost NADA Research organizovala výzkum, kterého se zúčastnilo 2 475 respondentů v roce 2023 (září–prosinec) a 2 493 respondentů v roce 2024 (září–prosinec). Minimální věk všech osob byl 15 let.
Ze zprávy, která spojuje data NADA Research a Nielsen, vyplývá, že Birell je nejznámější značkou, která taktéž investuje nejvíc financí do reklamy. A jak to tak vypadá, značkám se to vyplatí, protože masivní reklama v tomto segmentu znamená i vyšší znalost spotřebitelů.
Pokud vezmeme v potaz výsledky z úseku září–prosinec 2024, na druhém místě, co se týká znalosti, se umístila značka COOL, na třetím Staropramen a do TOP 5 se dostal i Bernard nebo Argus.
„U ochuceného nealkoholického piva značek COOL a Bernard vidíme meziroční nárůst ve znalosti, který vychází ze silné reklamní komunikace obou těchto značek. Za zmínku stojí také značka Birgo, která v prosinci 2024 figuruje na šestém místě a jen těsně se nevešla do nejlepší pětky. Ukazuje ale, že i díky reklamním výdajům si za několik let na trhu buduje silnou pozici. To podtrhuje fakt, že právě značka Birgo byla v celém segmentu nealkoholických piv nejrychleji rostoucí značkou z pohledu frekvence nákupu,“ uvádí Martin Chalupník z NADA Research.
Dle Centra podpory veřejného zdraví až třetina rodičů nabídla svému dítěti nealkoholické pivo před dovršením 15. roku života a 23 % z nich přiznává, že ho jejich dítě dostává pravidelně. „Nealkoholické“ ale neznamená, že obsahuje 0 % alkoholu, dle vyhlášek je povolena odchylka do 0,5 % alkoholu. Po vypití půllitrového nealkoholického piva může být dítěti naměřena hladina alkoholu v krvi, což je nepřijatelné. Do 21. roku života se dítěti vyvíjí nervová soustava a i malé množství alkoholu může tento vývoj negativně ovlivnit.
Zdroje: Kupi.cz, Nielsen Admosphere, FB Centra podpory veřejného zdraví