Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Tesco zavádí Klidnou hodinku: každé pondělí ztiší všechny své prodejny pro zákazníky s autismem

Interiér supermarketu Tesco Alastair Wallace / Shutterstock.com

Tesco je dalším řetězcem, který u nás po úspěšném pilotním provozu v minulém roce plošně zavádí speciálně vyhrazené hodiny pro lidi s poruchou autistického spektra i pro všechny nakupující či zaměstnance, kteří ocení tlumenější a tišší prostředí na prodejnách. Kdy a kde budou v Tescu probíhat Klidné hodinky? A co na ně říkají sami zákazníci?

Přečtěte si také

Jihlavanka otevřela svou první kavárnu. Které další řetězce s kávou v ČR stojí za to navštívit?
Jihlavanka otevřela svou první kavárnu. Které další řetězce s kávou v ČR stojí za to navštívit?

Co se změní během Klidných hodin?

Řetězec Tesco u nás po vzoru svých zahraničních poboček upozorňuje na problematiku nákupů dětí a dospělých se specifickými potřebami, jako je například porucha autistického spektra (PAS). Pro tyto jedince nebo jejich rodiče a doprovodné osoby může být i běžný pohyb po rušné prodejně velkou zahlcující a stresující záležitostí. Ve snaze snížit nepříjemná senzorická přetížení a usnadnit tak nákupy všem skupinám zákazníků zavádí Tesco každý týden jednu tzv. Klidnou hodinku, v rámci které omezí rušivé smyslové podněty.

Během ní bude v prodejnách Tesco vypnuté rádio s hudbou a reklamami, ztlumené základní osvětlení, ztišené pípání pokladních skenerů a kvůli snížení ruchu v prodejně také omezené používání nákupních vozíků.

Tesco

Kdy vyrazit na tiché nákupy do Tesca?

První Klidná hodinka proběhne v pondělí 10. března a následně se bude konat každé pondělí mezi 12:00 a 13:00, a to na všech prodejnách Tesco po celé České republice. Tedy natrvalo ve všech hypermarketech, supermarketech i malých expres pobočkách.

Klidné hodiny mají úspěch

Tesco pilotně spustilo tuto iniciativu již v dubnu loňského roku na prodejně v Sokolově, kde se klidný provoz setkal s velkým přijetím nejen u cílové skupiny osob s autismem či senzorickým přetížením, ale také u zákazníků a pracovníků řetězce všeobecně.

„První Klidná hodinka byla testována v Sokolově, kde si zákazníci i kolegové pochvalovali klidnější atmosféru. Zpětná vazba ukázala, že lidé s PAS se při nakupování cítí lépe a komfortněji. Tento přístup oceňují i rodiny s malými dětmi, senioři a další skupiny zákazníků,“ uvedl Pavol Halász, produktový ředitel a ambasador kolegů se zdravotním znevýhodněním Tesco ČR.

Globus představuje Modré hodiny

O smyslu nového opatření vypovídá i skutečnost, že jej plošně v poslední době zavádí také řetězec Globus. Po dvouletém ověřování na prodejně v Havířově se nákupní doba vyhrazená pro lidi s autismem a pro všechny ostatní, kteří jsou citliví na okolní vjemy, rozšiřuje také na další pobočky. Tzv. Modré hodiny zde budou probíhat každé úterý mezi 15. a 17. hodinou. Již nyní fungují na prodejnách v Havířově, Ostravě, Opavě, Olomouci a v Praze Štěrboholech.

„Modré hodiny postupně do letošního června zavádíme na trvalo ve všech našich 16 hypermarketech,“ potvrdila pro Kupi.cz Aneta Turnovská, mluvčí společnosti Globus. Na prodejnách budou v tuto dobu obdobně ztlumená světla, vypnutá rádia a omezeno pípání pokladen. Pro snazší pohyb po prodejně zde budou rovněž k dispozici přehledné orientační prvky a proškolený pomocný personál.

Krakenimages.com / Shutterstock.com

Zákazníci ztišení prodejny vítají

A co na nová opatření v některých supermarketech říkají sami zákazníci? Oslovili jsme za redakci Kupi.cz několik návštěvníků řetězce Tesco a zeptali se jich, co si o zavedení tišších hodin myslí a zda by jich pro nákup sami využili? Spousta z nich nám prozradila, že takovou iniciativu nejen vítá, ale například ztlumení (vypnutí) rádia by ocenila na denní bázi v rámci celé otevírací doby.

  • Petra (37 let): „Kdybych v tu dobu nebyla v práci, rozhodně bych chodila nakupovat jen v těchto hodinách. Vypnutá hudba a ticho je pro mě větším lákadlem než kdejaké slevy.“
  • Lenka (63 let): „Pracovala jsem jako pokladní a věřím, že vypnutí hudby alespoň na hodinu ocení nejen zákazníci, ale taky zaměstnanci. Klidně by to mohlo být i častěji než jednou týdně.“
  • Ivo (34 let): „Nemám s tím osobní zkušenost, ale je fajn, že se myslí na lidi s různými potřebami. Já asi nejsem cílovou skupinou, v obchodě se snažím být co nejkratší dobu, ale věřím, že to spoustě rodinám pomůže.“
  • Adam (28 let): „Zrušení rádia by myslím ocenili všichni zákazníci. Za mě krok dobrým směrem. A jestli to někomu navíc pomůže vůbec zvládnout ten nákup udělat, tak o to líp.“
  • Eva (57 let): „Ještě jsem o tom neslyšela, ale třeba moje maminka by to využila, musím jí o tom říct. Je starší a špatně slyší, tak je pro ni obvykle těžší se v obchodě s hlasitou hudbou zorientovat nebo se domluvit s pokladní.“

A jaký je váš názor? Mají podle vás tiché hodiny v supermarketech smysl?

Zdroje: Kupi.cz