Kdo má rád čokoládu, bude si muset připlatit. Rušno je například kolem čokolády Lindt, která nejprve oznámila zdražení kvůli vysokým cenám kakaa a následně zareagovala na zavedení Trumpových cel navýšením výroby v Evropě. Českým zákazníkům zdražuje kromě produktů Lindt také Milka nebo Studentská pečeť.
„Tabulkové čokolády teď obecně zdražují – pravděpodobně jako důsledek rostoucích cen kakaa. Výrobci však volí různé strategie, jak se s růstem cen vyrovnat. Někteří zdražují, jiní zmenšují balení,“ říká Monika Kopčilová, analytička Kupi.cz. Fenoménu takzvané „smrskflace“ jsme se věnovali v samostatném článku.
Na začátku roku například americký výrobce čokolády Mondelez oznámil, že zmenší gramáž svých standardních tabulkových čokolád Milka ze 100 g na 90 g. Cena tedy zůstává z pohledu zákazníka stejná, ve výsledku je ale vyšší, neboť zákazník dostane méně produktu. V minulosti svou gramáž snížily například čokolády Studentská pečeť (Orion) nebo čokoláda na vaření Figaro (Mondelez jako Milka).
Vysokým cenám se lze vyhnout díky akcím, které pro vás Kupi.cz sleduje – průměrné slevy na tabulkové čokolády totiž běžně přesahují i 50 %.
„Čokoláda Excellence Lindt 100 g je aktuálně nejdražší v historii, v únoru 2025 meziročně zdražila o 37 %, průměrná akční cena se pak zvýšila o 31 %. V únoru také její průměrná běžná cena poprvé překročila 100 Kč,“ říká Kopčilová z Kupi.cz.
Zatímco v únoru 2024 stála čokoláda Lindt Excellence 100 g průměrně „jen“ 76,42 Kč, v únoru 2025 se cena vyšplhala na 104,90 Kč. Pokud zákazník umí trefit akční ceny (slevy), loni ji touto dobou mohl sehnat za 48,95 Kč, letos už za 64,90 Kč. V těchto dnech najdete v supermarketech u čokolády Lindt průměrnou slevu 39 %.
„Čokoláda bude v budoucnu dražší než před dvěma nebo třemi lety. A netýká se to jenom čokolád Lindt, ale čokolády obecně,“ řekl agentuře Reuters Martin Hug, finanční ředitel Lindt & Sprüngli. Lindt v roce 2024 zvýšil ceny o 6,3 %, ale to podle firmy stále není dost na neustálý nárůst ceny kakaových bobů na celosvětových burzách.
„Do budoucna budeme potřebovat další zvýšení cen. V roce 2025 provedeme dvouciferné (procentuální) zvýšení cen,“ dodal. Švýcarský výrobce čokolády loni zaznamenal provozní zisk ve výši 884 milionů franků, což odpovídá asi 23,6 miliardám Kč. Je to o čtyři miliony více, než očekávali analytici.
Průměrná cena čokolády Milka 100 g, patřící pod už zmíněného giganta Mondelez, byla loni touto dobou 36,08 Kč, zatímco letos se vyšplhala až na 65,90 Kč. Ovšem ve slevových akcích se dá sehnat výrazně levněji, a to za 28,62 Kč.
„Čokoláda Milka 100 g v únoru 2025 zdražila meziročně o 83 %, průměrná akční cena se zvýšila o 33 %. Dle oznámení výrobce se navíc její balení zmenší na 90 g. V akci jde koupit průměrně se slevou 57 %,“ připomíná Kopčilová.
Zdražení se nevyhnula ani u Čechů oblíbená Studentská pečeť. V únoru 2024 se průměrná cena pohybovala okolo 75 Kč, zatímco letos najdete na cenovkách částku cca 126 Kč. Opět platí, že je prakticky nezbytné čekat a hledat slevy, protože akční cena se pohybuje jen okolo 53 Kč.
„Oproti loňskému únoru zdražila o 68 %. Také u Studentské pečeti došlo už několikrát ke zmenšení obalu, například původně 200g balení se postupně zmenšilo až na 170g a 300g balení na 260g. V akci vyjde průměrně o 58 % levněji,“ vypočítává Kopčilová.
Společnost Lindt & Sprüngli na začátku března oznámila, že navyšuje výrobu v Evropě, a to z důvodu zvýšení amerických cel. Prezident USA Donald Trump totiž prosadil vyšší cla pro dovoz potravin z USA do Kanady, takže Lindtu se vyplatí dovážet čokoládu z evropských továren.
„Objemy, které v současnosti odebíráme pro Kanadu, můžeme všechny přesunout do Evropy,“ řekl Reuters Adalbert Lechner, generální ředitel Lindt. V současnosti pochází 50 % čokolád společnosti Lindt v Kanadě z USA a zbytek z Evropy.
Spojené státy zavedly cla pro Kanadu a Mexiko ve výši 25 % a pro Čínu ve výši 20 %, což je dvojnásobek oproti poslednímu stavu. Kanada okamžitě zareagovala také 25% cly pro USA a Čína oznámila odvetná cla v rozmezí 10 až 15 %. Zavedení vysokých cel se podle analytiků dotkne nejen potravin, ale i hraček, oblečení a dalších produktů. Českých spotřebitelů se tato obchodní válka zatím napřímo netýká, ale její dopady budou z hlediska ekonomiky globální.
Zdroje: Kupi.cz, Reuters, ČTK