Energetické nápoje jsou oblíbeným způsobem, jak rychle načerpat energii, ať už při práci, tréninku, nebo učení. Spojení kofeinu, taurinu a cukru totiž dokáže spolehlivě nakopnout. Z tohoto důvodu lákají nejen dospělé, ale také dospívající, což přivádí politiky k debatám o regulaci jejich prodeje pro mladší ročníky. Srovnávač cen potravin si proto tentokrát posvítil na to, které energy drinky jsou mezi spotřebiteli nejoblíbenější a kolik slev na tyto nápoje můžeme najít v akčních letácích.
Podle dat Kupi.cz dosáhl v minulém roce počet slev na energy nápoje skutečně vysokých čísel. Celkově na ně srovnávač cen potravin zaznamenal okolo 1 500 akcí, které nabízely standardní řetězce s potravinami, drogerie, velkoobchody i menší prodejny.
Vysokým počtem slev tedy naprosto překonaly iontové, izotonické a hypotonické nápoje nebo funkční vody, které slouží k hydrataci organizmu a doplnění elektrolytů. Taková pití se v akčních letácích takřka nevyskytují.
V akčních letácích vídáme energy nápoje nejčastěji v letním období. Naopak na podzim frekvence jejich slev klesá. Zejména pak listopad a únor lze zařadit k nejslabším měsícům, co se počtu slev na tyto povzbuzující drinky týče.
„I přes poměrně vyrovnanou nabídku v průběhu roku obchody zařazují do akcí energetické nápoje nejčastěji v červenci, kdy jich lze v letácích najít zhruba o 20 % více než v ostatních měsících. O důvodech bychom mohli spekulovat, pravděpodobně jde však o vliv začátku prázdnin, s nimi spojeného častějšího cestování a festivalové sezóny,“ popisuje pro magazín Kupi.cz situaci v obchodech Monika Kopčilová, datová analytička.
Díky slevám lze ušetřit na energy drincích až polovinu. Namísto 34 Kč tedy můžete vychytat za 17 Kč půllitrový nápoj Tiger. S až 43% průměrnou slevou koupíte za 23 Kč Rockstar. Cenové hladiny okolo 20 Kč si v akčních letácích udržují i drinky Semtex či Big Shock. Za třetinových 29 Kč pak můžete sehnat Monster Energy.
Zatímco zmiňované značky energy nápojů nakoupíte v akcích až o polovinu výhodněji, v případě Red Bullu je tomu, co se týče výše slevy i velikosti balení, jinak. Namísto půllitrového balení je dostupný po 250 ml a bývá zlevněn nanejvýš v průměru o 25 %. Namísto 39 Kč ho tedy nakoupíte v akcích okolo 29 Kč. I přesto je však Red Bull velmi populární, a to zejména nyní, kdy se na trhu objevily jeho nové příchutě – v čele s letní edicí bílá broskev. Sytě růžová plechovka se stala na sociálních sítích okamžitým virálem.
I když slevy na Red Bull nejsou tak výrazné jako u jiných značek energetických nápojů, v akčních letácích se objevuje nejčastěji. Loni mohli na jeho slevu zákazníci narazit celkem 278krát. V závěsu se držel Tiger s 221 slevami. Dále se na předních příčkách žebříčku umístil Big Shock se 194 slevami, Monster Energy se 182 slevami či Semtex se 168 slevami.
Podstatně méně častěji lze nakoupit v akcích Rockstar, na který bylo možné uplatnit v minulém roce 61 slev. Následují energetické nápoje Hell, Non Stop a Powerade. Výjimečně objevíte v akcích také varianty drinků bez cukru, ke kterým patří například Sugarfree Red Bull, Monster Energy Zero, Zero Tiger, Kong Strong a Crazy Wolf.
1. Energetický nápoj Red Bull – 278
2. Energetický nápoj Tiger – 221
3. Energetický nápoj Big Shock – 194
4. Energetický nápoj Monster Energy – 182
5. Energetický nápoj Semtex – 168
6. Energetický nápoj Rockstar – 61
7. Energetický nápoj Hell – 43
8. Energetický nápoj Non Stop – 41
9. Energetický nápoj Sugarfree Red Bull – 25
10. Energetický nápoj Powerade – 22
Kupujete energy drinky v akcích? Napište nám do diskuse.
Zdroje: Kupi.cz