Představte si, že jdete na nákup a už u dveří musíte zaplatit. Přesně to nyní testuje obchodní řetězec Aldi ve svém autonomním obchodě v Londýně. Poplatek za vstup má být vratný, ale zákazníci hlásí problémy. Jak tento kontroverzní experiment funguje a co si o něm myslí veřejnost?
Když se řekne „poplatek za vstup“, většina z nás si představí muzeum, koncert nebo třeba zoo. Ale obchod s potravinami? Ano, čtete správně. Německý řetězec Aldi spustil pilotní projekt ve svém autonomním obchodě Shop&Go ve východním Londýně, kde zákazníci musí před vstupem zaplatit 10 liber. Pravdou je, že tyto peníze jsou následně odečteny z celkové útraty, nebo – v případě, že nic nekoupíte – by měly být vráceny, ale právě tady mohou nastat velké problémy.
Princip je jednoduchý, alespoň tedy na papíře. Přijdete k obchodu, zaplatíte vstupné a jdete nakupovat. Pokud si něco vyberete, částka se odečte z vašeho vstupného. Pokud ne, peníze by se měly vrátit zpět. Jenže podle reakcí zákazníků, kteří tento obchod již navštívili, to tak hladce nefunguje. Někteří si na sociálních sítích stěžují, že na vrácení čekají déle než slíbených 48 hodin, jiní dokonce hlásí, že jim byla částka naúčtována opakovaně, a to během jediné návštěvy.
Redakce Kupi.cz oslovila několik lidí v pražském nákupním centru, aby zjistila jejich názor na tento experiment. Tady jsou některé z odpovědí:
Podle odborníků může mít tento krok několik důvodů. Jedním z nich je snaha eliminovat nepoctivé zákazníky, kteří by mohli zneužívat autonomní systém bez pokladen. Dalším může být testování nových technologií a procesů, které by mohly být v budoucnu rozšířeny do dalších lokalit. „Je to zajímavý koncept, ale jeho úspěch bude záviset na tom, jak hladce bude fungovat v praxi,“ říká pro Kupi.cz ekonomka a retailová specialistka Hana Dřímalová.
Zákazníci hlásí různé potíže. Někteří čekají na vrácení peněz déle než slíbených 48 hodin, jiní tvrdí, že jim byla částka naúčtována vícekrát. To samozřejmě vyvolává pochybnosti o spolehlivosti systému. Aldi zatím na tyto stížnosti reaguje pouze obecnými prohlášeními, že se jedná o pilotní projekt a že problémy budou řešeny.
Zavedení poplatku za vstup do obchodu je bezesporu kontroverzní. Někteří odborníci vidí v tomto kroku potenciál pro zlepšení efektivity a bezpečnosti, jiní naopak varují před odcizením zákazníků. „Pokud se tento model neosvědčí, může to poškodit pověst značky,“ dodává Novotná.
Aldi není první, kdo experimentuje s netradičními modely nakupování. Například Amazon ve svých obchodech Amazon Go zavedl systém, kde zákazníci platí automaticky při odchodu díky kamerám a senzorům. Tam ale žádný poplatek za vstup neexistuje. Zda se Aldi vydá podobnou cestou, nebo svůj experiment ukončí, ukáže až čas.
Zdroj: Aldi, WH, Kupi.cz