Češi mají jasno. Lidl je jim nejbližší, Kaufland šlape na paty a Albert s Penny sdílí třetí příčku. Jak si ale vedly další řetězce? A co vlastně rozhoduje o tom, který supermarket si získá naše srdce (a peněženky)? Podívali jsme se na výsledky průzkumu Brand Success od agentury Ipsos – a některé výsledky vás možná zaskočí.
Průzkum Brand Success, který zpracovala renomovaná agentura Ipsos, se zaměřil na hodnocení blízkosti značek českými zákazníky. Zkoumalo se celkem 300 značek napříč 25 kategoriemi, přičemž jednou z nich byly i potravinové řetězce. Hodnocení probíhalo na reprezentativním vzorku 2 400 respondentů, přičemž každou značku hodnotilo minimálně 400 lidí. Sběr dat probíhal online v září 2024.
Cílem studie bylo zjistit, jak blízké jsou jednotlivé značky českým spotřebitelům, a to nejen z hlediska jejich povědomí, ale také schopnosti vytvářet pozitivní očekávání. Podle výsledků je Čechům blízkých pouze 13 % značek na trhu, což znamená, že jen malý zlomek značek dokáže skutečně rezonovat s jejich potřebami a hodnotami.
Lidl už několik let potvrzuje svou pozici jedničky mezi supermarkety v Česku. A není divu. Nabízí široký sortiment, kvalitní privátní značky a pravidelné tematické týdny, které přinášejí exotické chutě přímo na náš stůl. Navíc se pyšní přehlednými prodejnami a rychlými pokladnami. „Lidl je pro mě sázka na jistotu. Vždycky tam najdu, co potřebuji, a navíc za rozumné ceny,“ říká paní Hana z Prahy, pravidelná zákaznice.
Kaufland, který patří do stejné skupiny jako Lidl, obsadil druhou příčku. Jeho silnou stránkou je především rozmanitost sortimentu a časté akční nabídky. Češi oceňují také jeho věrnostní program a snahu o udržitelnost. „Co mě na Kauflandu baví, jsou jejich slevové kupony. Vždycky tam ušetřím,“ přiznává pan Petr z Ostravy.
Albert a Penny si rozdělily třetí příčku. Zatímco Albert boduje svou modernizací prodejen a důrazem na čerstvé potraviny, Penny se zaměřuje na lokální produkty a cenovou dostupnost. „V Penny si vždycky nakoupím levně, a ještě podpořím české farmáře,“ říká paní Jana z Brna. Albert zase získává body za svou nabídku čerstvého pečiva a ovoce.
Billa, Tesco a Globus se umístily až za první čtyřkou, ale to neznamená, že by ztratily na významu. Tesco boduje svou online nabídkou a širokou dostupností, Globus zase kvalitou čerstvých potravin a pohodlným parkováním. A Billa? Ta sází na prémiovější sortiment a příjemné prostředí prodejen.
Stále více Čechů dává přednost pohodlí online nákupů. To potvrzuje i umístění Rohlíku a Košíku v první desítce. Oba hráči těží z rychlého doručení, široké nabídky a čerstvosti zboží. „Rohlík mi šetří čas. Objednám si z gauče a za dvě hodiny mám nákup doma,“ pochvaluje si paní Lucie z Plzně.
Průzkum ukázal, že Češi hledají víc než jen nízké ceny. Kvalita, dostupnost a celkový zážitek z nákupu hrají klíčovou roli. Ať už je vaším favoritem Lidl, Kaufland nebo třeba Rohlík, jedno je jisté – český trh supermarketů je pestrý a každý si najde to své.
Napište nám do diskuze pod článkem, který supermarket si nejlépe stojí u vás.
Zdroj: Ipsos, Kupi.cz