Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Chorvati bojkotují supermarkety: Nejvyšší inflace v eurozóně je dohnala k akci

Tupungato / Shutterstock.com

Chorvatsko hlásí nejvyšší inflaci v eurozóně a místní lidé už toho mají dost. Rozhodli se proto bojkotovat supermarkety, aby ukázali svou nespokojenost s neustále rostoucími cenami potravin. Jaké byly výsledky této akce? A co na to obchodníci a vláda?

Přečtěte si také

„Rychlé dekorace“ kupujeme bez rozmýšlení. Jsou obrovskou hrozbou pro planetu a někdy i zdraví

Nejvyšší inflace v eurozóně

Chorvatsko se už měsíce potýká s prudkým růstem cen. Od vstupu do eurozóny v roce 2023 ceny stoupají tempem, které doslova vysává peněženky běžných lidí. Například cena telecího masa vzrostla během pár měsíců o neuvěřitelných 43 %, základní potraviny jako chléb nebo máslo zdražily o desítky procent.

Jak informuje portál RTTNews, podle chorvatského statistického úřadu vzrostly spotřebitelské ceny v lednu 2025 o 4 % meziročně, což je nejvyšší hodnota za posledních deset měsíců. Největší podíl na inflaci mají potraviny, nápoje a tabákové výrobky, jejichž ceny podle Trading Economics stouply o 4,7 %.

A co energie? Ty také nezůstaly pozadu. Jejich ceny vzrostly o 4,5 %. Největší šok ale přišel v podobě služeb, které zdražily o 6,3 %. „Ceny jsou šílené. Už si nemůžeme dovolit ani to, co bylo dříve samozřejmostí,“ stěžuje si uživatelka Mirela z města Rijeka na sociální síti Facebook.

Bojkot supermarketů a dalších nákupů

Chorvatský bojkot supermarketů se nezastavil jen u velkých obchodních řetězců. Organizátoři akce šli ještě dál a vyzvali lidi, aby v určené dny nenakupovali vůbec nikde. Žádné supermarkety, trhy nebo pekárny, ale také žádné tankování na benzínkách, návštěvy bank, restaurací nebo kaváren. Cílem je ukázat, že problém vysokých cen zasahuje úplně všechno, nejen nákupy potravin.

Celá iniciativa se zrodila na sociálních sítích, kde okamžitě získala obrovský ohlas. Pod příspěvkem, který k bojkotu vyzýval, se rozpoutala lavina komentářů. Lidé sdíleli svoje příběhy o tom, jak je zdražování ovlivňuje, a otevřeně mluvili o ekonomické situaci v zemi. Většina komentářů byla plná podpory a solidarity – zdá se, že tahle akce opravdu trefila do černého.

  • Anamarija: „V pátek jsem si udělala kafe doma a do kavárny nešla. Je to maličkost, ale když to udělá každý, může to něco změnit.“
  • Zorka: „Já jsem bojkotovala i restaurace. Ceny jsou tak vysoké, že už si ani nemůžu dát oblíbené jídlo. Musíme ukázat, že máme dost.“
  • Ivan: „Nejsem si jistý, jestli to něco změní, ale aspoň jsme ukázali, že nejsme ovce.“
  • Mirela: „Bojkot byl skvělý nápad. Doufám, že to bude mít pokračování.“

Reakce obchodníků a vlády

Obchodníci se snažili situaci zachránit slevami, ale většina Chorvatů na ně neslyšela. Argumentují, že i oni čelí rostoucím nákladům a nemohou ceny snížit beze ztrát. Vláda mezitím rozšířila seznam potravin s regulovanými cenami z 30 na 70 položek. Na seznamu jsou teď například chléb, těstoviny nebo mléčné výrobky.

Podobné protesty nejsou ve světě novinkou

V minulosti se bojkoty supermarketů objevily například v Itálii nebo Velké Británii. Chorvatský příklad by mohl inspirovat i další země, kde lidé čelí vysokým cenám.

Organizátoři už plánují další akce, které mají zahrnovat veřejné demonstracedlouhodobější kampaně.

Zdroje: Kupi.cz, Facebook, RTTNews, Trading Economics