Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Podpultovky: Socialistický trend, který je dnes zakázán. Zaměstnanci musí nakupovat jako běžní zákazníci, říká řetězec

Zamrznuti tonovi / Shutterstock.com

Takzvané „podpultovky“ byly za socialismu běžná věc. Jak je to ale dnes? Známe odpověď z pohledu řetězců, samotných prodávajících, ale i zákazníků, kteří to zpravidla považují za nepřípustné.

Přečtěte si také

Brownies s malinami: Kombinace čokolády a ovoce, která vás dostane

Podpultové zboží za socialismu

Jako takzvané podpultovky se označovalo nedostatkové zboží, které bylo určeno protekčním zákazníkům a prodavači ho pro ně schovávali. Často se jednalo například o banány nebo lepší kousky masa. Sice se o tom nemluvilo, ale každý věděl, že to tak funguje. Bylo to zkrátka „tabu“, o kterém každý věděl a byl nucen to tolerovat.

Běžně se tak stávalo, že si lidé vystáli frontu, a jakmile přišli na řadu, nebylo co kupovat. Zákazníci ale dobře věděli, že vyprodáno je jen naoko.

Možná by vás ani nenapadlo, že by k něčemu takovému mohlo docházet i dnes – v době, kdy máme všeho až příliš. Ale když se zamyslíte, jistě si vybavíte situaci, kdy je nějaké zboží ve slevě a hodinu po otevření obchodu už není, protože se pro velký zájem vyprodalo. V takovém případě by se vyplatilo ho schovat – ať už pro sebe, nebo pro někoho jiného.

Zajímal nás pohled ze všech stran, a proto jsme oslovili prodávající, obchodní řetězce, ale i zákazníky, co si o tom myslí.

Prodavačky podpultovky nepřiznávají

Koho jiného se zeptat než samotných prodávajících, kteří by teoreticky zboží mohli schovávat. Jak to tak vypadá, aktuálně k tomu nedochází nebo to nechtějí přiznat. Ještě nedávno tomu ale bylo jinak.

  • Prodavačka Mirka: „O ničem takovém nevím, a to jsem na této pozici už mnoho let. Já osobně jsem nikdy nic takového neudělala, ani jsem o to nebyla požádána. A popravdě by mi to přišlo i nefér, proto bych se toho určitě neúčastnila.“
  • Prodavačka Marcela: „Nemohu být úplně konkrétní, ale o jistých tendencích ke schovávání zboží jsem slyšela. Samozřejmě to není dovoleno a netýkalo se to mé osoby. Je zkrátka zboží, které je za výhodnou cenu v omezeném množství.“
  • Bývalá prodavačka Iva: „Jsem už v důchodu, takže nemohu mluvit o současné situaci, ale když jsem pracovala já, ke schovávání docházelo a možná se budete divit, ale zejména na manažerské úrovni. Jednou si takhle jedna moje kolegyně schovala akční zboží a přišlo se na to. Měla z toho celkem problémy.“
BearFotos / Shutterstock.com

Zákazníci doufají, že k ničemu takovému nedochází

Dá se očekávat, že se to zákazníkům nebude líbit, protože z toho pro ně neplynou žádné výhody, a navíc jde o ilegální praktiky, což odsuzují.

„Nikdy mě nenapadlo nad něčím takovým přemýšlet a doufám, že k tomu nikde nedochází, protože to by vzhledem k zákazníkům nebylo úplně fér. Na druhou stranu bych se nedivil, kdyby si zaměstnanci uzurpovali to nejlepší pro sebe. Netroufnu si říct, jak to je, ale když se to dělo dřív, proč ne dnes?“ Petr (54)

„Na jednu stranu by se to stávat nemělo, to je samozřejmé, ale na druhou stranu mají prodavačky tak mizerné platy, že by to alespoň byl nějaký benefit pro ně. Ale přemýšlím nad tím tak teoreticky. Kdybych zjistila, že si něco schovávají a já to díky tomu nemůžu mít, asi bych mluvila jinak.“Irena (41)

„Toto se dělo za socialismu a já doufám, že se tohle neděje. Nedozvím se to, ani to zkoumat nechci, ale pokud tomu tak je, tak jim to karma vrátí. Tohle se totiž nedělá.“Evžen (65)

Řetězce jsou zajedno

„Podpultový prodej neodpovídá moderním principům maloobchodu a našemu přístupu k zákazníkům. Naše interní pravidla jasně stanovují, že všichni zákazníci mají mít rovný přístup ke zboží, a to platí i u akčních nabídek. Zaměstnanci proto nemají žádné privilegium si akční zboží rezervovat či schovávat. Transparentnost a rovné příležitosti jsou pro nás klíčové byznysové hodnoty,“ uvádí pro Kupi.cz Martina Dvořáková, mediální zástupkyně společnosti Penny Market.

„Naše interní pravidla tyto praktiky nepřipouštějí. V případě, že má některý z našich kolegů zájem o nabízené zboží, musí si jej zakoupit mimo pracovní dobu jako běžný zákazník,“ komentuje pro Kupi.cz za společnosti Lidl tisková mluvčí Eliška Froschová Stehlíková.

Zdroj: Kupi.cz