Květinové, citrusové nebo kořeněné vůně vás už omrzely? A co takhle parfém s tóny brambor, které vás přenesou na rušný trh plný zemitého aroma čerstvé zeleniny? Právě takový se začal prodávat nedávno v Polsku. A zdaleka není jediný, který svými ingrediencemi překvapuje. Oslňovat své okolí mohou podmanivou vůní také milovníci pizzy, slaniny nebo grilovaného masa. Jaké další parfémy inspirované jídlem existují?
Neobvyklý parfém vymyslel zakladatel značky Bohoboco, Michał Gilbert Lach. Pro jeho parfémy je typické, že se pomocí vůní snaží lidem navodit vzpomínky na známá místa i emoce. A výjimkou není ani jeden z jeho nejnovějších počinů, kterým je parfém Polish Potatoes neboli polské brambory.
Spíše než surovina samotná v něm brambory symbolizují vzpomínky na farmářské trhy, na které jako dítě brzy ráno chodil se svými prarodiči. Fascinován místním ruchem, svěžím ranním vzduchem, lokálními farmáři a jejich čerstvými aromatickými plodinami již tehdy snil o vlastním světě unikátních vůní. Parfém má být poctou jednoduchosti, ve které se dle Lacha ukrývá skutečná krása.
Nový parfém se na trhu objevil v minimalistickém hranatém flakónu, který je pro oceňované a populární produkty polské značky charakteristický. Jediná dostupná varianta 50 ml se aktuálně prodává od 195 dolarů, v přepočtu kolem 4 750 korun. A ačkoliv brambory nejsou zrovna lákavou parfémovou přísadou, vůně si získala čichové buňky mnoha zákazníků.
„Jaká neuvěřitelná vůně... velmi inovativní a jedinečná. Když jsem ji poprvé měla na sobě, dostalo se mi spousty komplimentů a každý miluje ten název,“ pochválila značce produkt jedna z uživatelek instagramu.
„Musím souhlasit, že voňavka je opravdu povedená. I mně připomíná moje dětství, zvláštní,“ svěřila se zase další fanynka.
Parfém Polish Potatoes v sobě ukrývá převážně zemité tóny červené řepy, pšenice a borovice, obohacené o stopy kůže a svěží trávy. Kromě něho má firma Bohoboco v nabídce také vůni nesoucí název po divoké mrkvi, magických houbách nebo šafránu.
Zaujal vás parfém vonící po bramborách, nebo si zrovna nevěřícně klepete na čelo? Ve světě existuje celá řada dalších kuriózních vůní, které našly svou inspiraci v kuchyních a spižírnách.
Loni například pozdvižení vyvolala limitovaná edice parfémů KFC, která slibovala rafinovanou vůni připomínající grilované maso s kouřovými a dřevitými tóny. Toaletní voda s názvem „No 11 Eau de BBQ“ se prodávala na britském trhu a uvedena byla v rámci představení nového hamburgeru v menu.
Poměrně oblíbené je mezi výrobci také aroma slaniny. Vůní s podtitulem „Bacon“ najdete na trhu hned několik, v minulosti ji do flakónu ukryla i luxusní značka Chanel.
Mezi známé výrobce šokujících toaletních a kolínských vod potom patří například newyorská společnost Demeter Frangarnce Library. V jejím portfoliu čítajícím stovky různých „každodenních“ vůní najdete i lahvičky inspirované vařeným humrem, houbami, petrželí, pizzou, žitným chlebem nebo sushi. Řada z nich – včetně dalších netradičních vůní, jako je například plastelína, bláto nebo kůže – je dostupná i na našem trhu.
Zdroje: Bohoboco, Notes from Poland, Kupi.cz