O Vánocích vyráží řada lidí do hospod „na pivko“, aby se potkali se svými přáteli a popřáli si štěstí do nového roku. Ovšem ve Velké Británii jim k tomu nejspíš bude chybět oblíbená značka pivního moku. Ikonický irský Guinness podle zpráv britských médií hlásí masivní výpadek.
Výrobce, britská alkoholická společnost Diageo, aktuálně není schopný uspokojit masivní poptávku po svém nejznámějším pivě Guinness. Výpadek hlásí podle britských médií stovky hospod a restaurací. Guinness je známý svou tmavou barvou a krémovou konzistencí.
V českých hospodách je podle informací Kupi stále k mání, přece jen v ČR jsou populárnější česká piva. O vítězi soutěže České pivo 2024 jsme psali v jednom z předchozích článků.
„Jsem trochu v šoku, protože jsou Vánoce. Nečekala jsem, že zrovna v tomhle ročním období dojde naše oblíbené pivo,“ řekla britským mediím například Kate Davidsonová z londýnského podniku Old Ivy House. Navzdory tomu, že celkový prodej piva ve Spojeném království v poslední době poklesl, podle statistik značka Guinness mezi červencem a říjnem zvýšila své prodeje o více než 20 %.
„Minulý měsíc jsme od našich zákazníků ve Spojeném království zaznamenali výrazný nárůst poptávky po pivu Guinness,“ potvrdila společnost ve svém prohlášení a slíbila, že udělá všechno pro to, aby poptávku zákazníků co nejdříve naplnila.
Nadnárodní gigant Diageo, vlastnící Guinness, ale také Johnnie Walker, Baileys nebo Captain Morgan, fanoušky tmavého piva ujistil, že dělá všechno proto, aby se Guinness do britských pubů brzy vrátil v dostatečném množství. Zajímavé je, že popularita tohoto hustého tmavého piva vzrostla v posledních letech především u žen, a to díky novému marketingovému zaměření značky.
V průběhu prosince údajně některé britské podniky zavedly pravidlo, že si zákazník může objednat Guinness až po tom, co si koupí dva jiné nápoje apod., čímž se snaží zabránit hromadným objednávkám, aby si Guinness mohli dopřát aspoň v malé míře všichni.
Irské pivo Guinness v poslední době šlape do marketingu. Mezi influencery, kteří jej propagují, patří například i modelka a podnikatelka Kim Kardashian a řada dalších.
Zřejmě nejvíce ale v posledních měsících napumpoval jeho popularitu trend ze sociálních sítí s názvem „Split the G“. Na Instagramu, TikToku a dalších sítích se začala objevovat virální videa, v nichž se fanoušci snaží prvním douškem upít jen tolik čerstvě načepovaného piva, aby se hladina dostala přesně doprostřed názvu Guinness na sklenici.
Jelikož se o to pokoušelo stále více influencerů i běžných lidí, tržby tmavého irského piva ještě více vzrostly. Split the G bylo v průběhu podzimu předmětem nejrůznějších sázek, a to mezi přáteli, ale prý i mezi podniky a zákazníky, kteří v případě úspěšné „challenge“ dostali pivo zdarma nebo další se slevou. Teď v prosinci si ale Split the G jen tak někdo nezahraje, přestože Diageo se snaží situaci co nejdříve zlepšit.
„V těchto dnech vyrábíme více Guinnessů než kdy dřív v naší 256leté historii. (...) Maximalizujeme dodávky a snažíme se minimalizovat výpadky pro hospody, maloobchodníky a spotřebitele,“ uzavřel své prohlášení výrobce Diageo.
Toto tmavé pivo původem z irského Dublinu se vaří už od roku 1759. Jeho duchovním otcem je Arthur Guinness, který původně vyráběl více druhů piva, ale okolo roku 1799 se rozhodl zaměřit výhradně na výrobu tzv. porteru, což je tmavé pivo s bohatou pěnou. V dnešní době se těmto typům piv říká „stout“. Díky své jedinečné chuti a kvalitě se Guinness stal národním pivem Irska.
Dnes se Guinness vaří ve více než 50 zemích a je dostupný ve více než 120 státech. Navzdory dlouhodobému poklesu celkové spotřeby zůstává nejpopulárnějším pivem v Irsku, ale ve své kategorii také na světě. Jen v Česku to má kvůli místní tradici piv (nejen tmavých) docela těžké.
Chutná vám irský Guinness? Napište nám do diskuze, co považujete za jeho českou alternativu.
Zdroje: Kupi.cz, ČTK, Kronen Zeitung, The Sun