Walmart přišel s nevšedním řešením sílících krádeží a konfliktních situací. V některých svých amerických prodejnách testuje tělesné kamery na prodavačích. Jak tato technologie ovlivní nakupování a co by na ni říkali čeští zákazníci?
Walmart, řetězec, který patří mezi největší hráče v maloobchodě na světě, čelí čím dál větším problémům s bezpečností ve svých pobočkách. Krádeže a narůstající počet konfliktů v prodejnách přiměly tohoto giganta uvažovat o zásadních změnách a přísnějších opatřeních. Jaké se nabízí řešení?
Jedná se o pilotní projekt, který probíhá v jedné americké oblasti. Prodavači nosí kamery na uniformách a mají možnost je aktivovat v případě vyhrocených situací. „Konkrétní podrobnosti o bezpečnostních opatřeních nesdílíme, vždy ale hledáme inovace, které zajistí bezpečné a příjemné prostředí v našich prodejnách,“ uvedl mluvčí Walmartu.
Kamery nejsou v maloobchodě úplnou novinkou. Některé společnosti už podobné technologie testují. Walmart ale nabízí unikátní pohled na jejich použití – obává se nejen ztrát způsobených krádežemi, ale také ochrany svých zaměstnanců čelících stresovým situacím.
Tělesné kamery dnes známe především z policejních složek, kde slouží jako prostředek ochrany a dokumentace zásahů. Měly by ale podobnou úlohu i v maloobchodě? Pro zaměstnance mohou být určitou psychologickou ochranou, protože vědí, že mají možnost dokumentovat konfliktní situace.
Na druhé straně přichází otázka, zda tento typ technologie neovlivní atmosféru v obchodě, kde by se měli zákazníci i zaměstnanci cítit co nejpříjemněji. „Přítomnost kamer může odradit zákazníky od nepřátelského chování,“ tvrdí David Podhorný, majitel bezpečnostní agentury, „ale zároveň může působit jako bariéra mezi zaměstnanci a jejich zákazníky,“ doplňuje Podhorný pro redakci Kupi.cz.
Není žádným tajemstvím, že krádeže v amerických obchodech v posledních letech prudce stoupají. Podle maloobchodních asociací došlo k nárůstu o 93 % ve srovnání s dobou před pandemií. Spotřební zboží, elektronika nebo luxusní produkty jsou častými cíly organizovaných skupin.
Některé „smash-and-grab“ loupeže, kdy skupiny zlodějů během pár minut vyprázdní regály, šokovaly svět. Právě tyto případy tlačí majitele obchodů k přijetí nových opatření – od přítomnosti bezpečnostních agentur až po zmiňované inovativní technologie, jako jsou tělesné kamery nebo pokročilý bezpečnostní software.
Walmart v České republice nepůsobí, přesto i u nás maloobchodní řetězce řeší problém kriminality technologickými inovacemi. Například Albert provozuje v některých prodejnách kamerové systémy řízené umělou inteligencí, které nad pokladnami monitorují pohyb zboží a pomáhají prodavačům usnadnit jejich práci.
COOP zašel ještě o krok dál a ve své chytré prodejně nasadil systém, který díky umělé inteligenci odhaluje podezřelé chování nebo pokusy o krádež. Kamery dokážou rozeznat nejen pohyb rukou, ale i konkrétní předměty, a analyzují, jestli se náhodou neschyluje k něčemu nekalému.
Zavádění pokročilých technologií do maloobchodních prodejen přináší důležitou společenskou debatu o hranicích sledování. Kritici tvrdí, že zákazníci i zaměstnanci mohou při vědomí monitoringu ztrácet důvěru v přirozené prostředí. Udržet rovnováhu mezi bezpečností a pocitem osobního prostoru bude pro firmy skutečně zásadní výzvou.
Zákazníky čeká doba, kdy technologie budou každodenní součástí jejich nákupů. Budou vědět, že tato opatření neslouží ke kontrole, ale k jejich ochraně? Nebo jim přítomnost kamer a pokročilých AI systémů vytvoří nekomfortní pocit? Jedno je jisté: Obchodníci se nápadů, jako jsou tělesné kamery či chytré prodejny, jen tak nevzdají.
Zdroj: Kupi.cz