Žebříček nejdražších nákupních tříd na světě sestavuje společnost Cushman & Wakefield podle výše nájemného. Letošním šampionem je italská ulice Via Montenapoleone v Miláně, která vystřídala legendární Pátou Avenue v New Yorku. Do TOP 20 se opět probojovala i nejdražší česká nákupní třída, která se nachází v Praze. Uhodnete, která to je?
Pokud byste to řekli do Václavského náměstí nebo okolí Pražského hradu, byli byste nepochybně blízko, ale úplně nejdražší tyto destinace nejsou. Podle nového žebříčku dají obchodníci nejvíc za nájem v Pařížské ulici u Staroměstského náměstí, kde má své butiky řada nejdražších módních značek. Pařížské patří v žebříčku 20. místo.
„Pařížská ulice v Praze je již dlouhou dobu hlavním cílem luxusních značek vstupujících do střední a východní Evropy. Každý rok v této oblasti vidíme otevření nových obchodů světových luxusních značek – minulý rok to byly Polo Ralph Lauren a Jimmy Choo v Pařížské nebo MooRER a Zadig & Voltaire v přilehlých ulicích,“ okomentoval umístění Jan Kotrbáček, z realitní společnosti Cushman & Wakefield.
Podle průzkumu realitní společnosti Cushman & Wakefield zde stojí 1 m² ročního nájemného 2 700 eur, tedy přibližně 68 000 Kč. Pokud bychom počítali s obchodem o ploše 30 m², měsíční nájemné činí cca 170 000 Kč!
„Celkově dojde k rozšíření nabídky v Pařížské ulici přibližně o 15 % obchodní a volnočasové plochy, vznikne také velice kvalitní veřejný prostor. Aktuálně dokončená transakce prodeje budovy na adrese Pařížská 3, kde sídlí značka Louis Vuitton a na které se podílela společnost Cushman & Wakefield, rovněž dokládá atraktivitu této třídy pro investory,“ uvedla společnost u příležitosti zveřejnění žebříčku.
Pařížská je ikonou módy. „Letos v oblasti otevřely například značky Balmain Hair Couture či Le Labo. Česká republika a její hlavní město jsou jednoznačně velmi žádanou evropskou destinací pro luxusní značky a Pařížská ulice nabízí unikátní prostředí pro prezentaci luxusního zboží. Tato třída a její okolí zůstává bezkonkurenčně nejkompaktnější a také nejhezčí luxusní destinací ve střední Evropě s nejširší nabídkou zastoupených značek zasazených do historického centra města,“ dodal Kotrbáček.
Je možné, že v budoucnu se Pařížská posune v žebříčku ještě výše. Aktuálně zde probíhá řada realizací a developerských projektů. V roce 2025 by měl otevřít pětihvězdičkový hotel Fairmont Golden Prague na adrese Pařížská 25. Počítá se i s otevřením nových butiků světových značek, restaurací, wellness nebo barů.
Další v pořadí jsou dle odhadů nájemného v ČR ulice Na Příkopě a zmíněné Václavské náměstí, kde měsíční nájem prodejních ploch o ploše 30 m² dělá cca 160 000 Kč. Po Praze je druhou nejdražší nákupní destinací v České republice centrum Brna, kde se nájemné na ulici Česká, Masarykova a náměstí Svobody pohybuje v úrovni 54 000 Kč za 30 m² měsíčně.
Poprvé v historii žebříčku Cushman & Wakefield ovládla seznam nejdražších ulic světa evropská nákupní třída. Dokázala to italská Via Montenapoleone v Miláně, která předběhla americkou Upper 5th Avenue v New Yorku.
Abychom stále drželi stejné porovnání s Pařížskou (170 000 Kč), uveďme, že obchodníci dají za pronájem 30 m² měsíčně v Miláně neuvěřitelných 1 255 000 Kč a v New Yorku 1 223 000 Kč. Nájmy na Via Montenapoleone v Miláně vzrostly za poslední dva roky téměř o třetinu, zatímco Pátá Avenue v New Yorku si drží podobnou cenovou hladinu. Na třetím místě tabulky se umístila londýnská New Bond Street, která předstihla hongkongskou Tsim Sha Tsui.
V žebříčku jsou například také pařížská (ta ve Francii) Champs-Élysées a nákupní třídy v Japonsku, Švýcarsku, Austrálii nebo Jižní Koreji. Na 19. místě před pařížskou je jen o trošku dražší ulice Suria KLCC v Kuala Lumpur v Malajsii.
Pražská Pařížská má navzdory astronomickým cenám za nájem 100% obsazenost nákupních, respektive prodejních prostor. Sídlí zde přes 50 luxusních a prémiových značek. Luxusní retailový trh v ČR, kam patří kromě oblečení i šperky nebo hodinky, vzrostl loni meziročně podle odhadů o 8 % a zaznamenal tržby ve výši 0,7 miliardy eur, tedy cca 17 miliard korun.
Zdroje: Kupi.cz, Cushman & Wakefield, MAM, Mediaguru